شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
راه‌اندازی بانک اطلاعاتی ویراستاران کشور

 بانک اطلاعاتی ویراستاران کشور با هدف ساماندهی وضعیت تلاشگران فرهیخته این عرصه راه‌اندازی شده است.

سیدمحسن حسینی، نایب رئیس انجمن ویراستاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: بانک اطلاعاتی ویراستاران کشور با هدف ساماندهی وضعیت تلاشگران فرهیخته این عرصه راه‌اندازی شده است.

وی افزود هم‌اینک عده زیادی در کشور به کار ویراستاری اشتغال دارند که اطلاعات دقیقی از تعداد و نوع فعالیت‌شان در دست نیست. انجمن علمی ویراستاری ایران قصد دارد با تشکیل بانک اطلاعاتی ویراستاران کشور،  ضمن تلاش در جهت برطرف‌کردن بخشی از مشکلات ویراستاران، موجبات مشارکت این عزیزان را در امور آموزشی و پژوهشی ویراستاری و نیز اجرای طرح‌های ویرایشی فراهم کند.

 وی افزود پس از تکیمل اطلاعات و ارزیابی های لازم، با هدف ارتقای دانش ویراستاری،  از دانش و تجربه ویراستاران خبره در راه اندازی شعبه‌های انجمن در شهرهای مختلف  و برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای  طرح‌های ویراستاری استفاده خواهد شد.

 نایب رئیس انجمن ویراستاری ایران افزود: ویرایش در معنای امروزینش سابقه چندان طولانی‌ای در ایران ندارد با این همه در روزگار فعلی  به دلیل نبود نهادهای نظارتی، آن چنان گسترشِ بی حد و حصری یافته، که خود به یک مشکل پیچیده تبدیل شده است. هر کسی از هر گوشه‌ای ادعای ویرایش و ویراستاری می‌کند به گونه‌ای که تشخیص ویراستاران از ناویراستاران دشوار شده است. این رویکرد غیر عالمانه موجب شده عده‌ای بدون اینکه دوره‌ای گذرانده باشند یا نزد استادی شاگردی کرده باشند، خود را ویراستار بدانند. این مسأله جدای از مشکلات فراوان، دیدگاه عموم جامعه علمی و ادبی را نسبت به این فن شریف تغییر داده، در نهایت موجب آسیب رساندن به زبان و ادب فارسی  و صنعت چاپ و نشرخواهد شد.
 
  دکتر حسینی در ادامه اظهار داشت: نابسامانی ها و آشفتگی‌های موجود در امر ویراستاری موجب شد، عده‌ای از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور که عمدتاً در زمینه ویراستاری صاحب تجربه و تخصص و تألیف هستند، آستین همت بالا بزنند و با هدف اصلاح وضع موجود و نیز ارتقای دانش ویراستاری و با حمایت و تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، انجمن علمی ویراستاری ایران را تشکیل دهند.

  سیاستگذاری، گسترش، پيشبرد و ارتقای علمي دانش ویراستاری ، تقویت زبان فارسی، ایجاد مرجعیت علمی در امر ویرایش، تهیه ، تدوین و اصلاح شیوه نامه‌های ویراستاری، توسعه كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه‌ ویراستاری از جمله مهم ترین اهداف این انجمن علمی است.

علاقه‌مندان برای عضویت در این بانک اطلاعاتی و نیز عضویت در انجمن ویراستاری ایران می‌توانند از طریق وبگاه انجمن به نشانی (http://anjomanvirastari.ir ) اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: انجمن ویراستاری ایران برای نیل به اهداف مشخص شده در اساسنامه، و به منظور پاسداشت زبان فارسی، دست تمامی کوشندگان و تلاشگران این حوزه را به گرمی می‌فشارد و از پیشنهادها و دیدگاه‌های راهبردی و کاربردی‌شان در زمینه آموزش، پژوهش و تدوین شیوه‌نامه‌های ویراستاری استقبال می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها