سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
دسترسی مددجویان زندان‌های فارس به کتاب تسهیل می‌شود

آیین رونمایی از طرح سفیر کتاب ویژه زندانیان با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و مدیرکل اداره زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در نشستی با حضور روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و اسحاق ابراهیمی مدیرکل اداره زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان فارس از طرح سفیر کتاب ویژه زندانیان رونمایی شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب عنوان کرد: وقتی مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی دارند اهمیت مطالعه و کتابخوانی بیش از پیش نمایان می‌شود.

روح الله منوچهری به رابطه مستقیم فرهنگ بر کاهش مشکلات جامعه اشاره و تصریح کرد: هرچه کتابخوان بیشتر داشته باشیم، آسیب‌های اجتماعی هم کمتر خواهد شد. در دنیا ثابت شده است هر چه مردم دانش و آگاهی بیشتری داشته باشند کمتر به سمت جرم و جنایت می‌روند زیرا بسیاری از این جرم و جنایت‌ها به خاطر ناآگاهی است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های فارس اضافه کرد: از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی ارائه خدمات کتابخانه‌ای به گروه‌های خاص شامل نابینایان، ناشنوایان، عشایر، مهاجرین و ... است. در زمینه ارائه خدمات کتابخانه‌ای مددجویان نیز جز اقشار خاص قرار می‌گیرند که دسترسی آنها به کتاب و منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی کم است.
 
منوچهری ضمن اشاره به برگزاری طرح سفیر کتاب برای عشایر و نوسوادان عنوان کرد: طرح سفیر کتاب از جمله برنامه‌های موفق کتابخانه‌های عمومی است که در مرحله اول ویژه عشایر راهاندازی شد و در فاز دوم طرح سفیر کتاب ویژه نوسوادان نیز در فارس اجرا شد.
 
او با تصریح اینکه فاز سوم این طرح ویژه مددجویان زندان برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: در این طرح، سفیرانی از سوی مجموعه زندان‌ها به کتابخانه عمومی معرفی می‌شود و این سفیران کتاب می‌توانند با حضور در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان منابع درخواستی مددجویان زندان‌ها را دریافت کنند. با اجرای این طرح دسترسی زندانیان به بیش از 2 میلیون و 800 هزار نسخه کتاب تسهیل می‌شود.
 
منوچهری هم‌چنین عنوان کرد: با توجه به شرایط بیماری کرونا تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این طرح در نظر گرفته شده است که کتاب‌ها با رعایت تمام اصول بهداشتی در اخیتار مددجویان قرار خواهد گرفت. امیدواریم با اجرای این طرح بخش عظیمی از نیاز زندانیان رفع شود.
 
مدیرکل اداره زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان فارس نیز در این برنامه ضمن اشاره به اهمیت مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد: جامعه هدف ما مددجویانی هستند که به خاطر مشکلات مختلف در زندان نگهداری می‌شوند. این جامعه هدف به دلیل ناآگاهی درگیر جرم و جنایت شده و ما وظیفه داریم که در جهت آگاهی‌سازی و اقناع این افراد از نظر سواد و فرهنگ برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.
 
ابراهیمی ضمن اشاره به 18 کتابخانه مشارکتی در زندان‌های استان، عنوان کرد: در حال حاضر 73 درصد زندانیان عضو کتابخانه‌های زندان هستند و درحدود 91 هزار نسخه کتاب در کتابخانه زندان‌های استان در اختیار زندانیان قرار دارد. همچنین 1607 نفر از زندانیان در دروه اخیر جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که این نشان دهنده این است که اگر بستر فراهم باشد افراد حتی در زندان به کتاب و کتابخوانی اقبال نشان می‌دهند.
 
ابراهیمی ابراز امیداواری کرد با انجام برنامه‌هایی همچون سفیر کتاب، برای پیشگیری از  جرم و جنایت و بازگشت مجدد افراد به زندان اقدامات موثری انجام شود.
 
یادآور می‌شود: در پایان این نشست از پوستر سفیر کتاب ویژه زندانیان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها