چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
نگاهی موسیقایی به اشعار شهریار در کتاب «ساز سخن شهریار»

کتاب «سازِ سخنِ شهریار» متشکل از واژگان و اصطلاحات تخصصی موسیقی، تعابیر موسیقایی عامیانه و عناصر فرهنگی- موسیقایی ایران در دیوان آثار فارسی و ترکی استاد شهریار، به‌همت انتشارات «ریتم» در تبریز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، کتاب «ساز سخن شهریار» با زیر عنوان «فرهنگ واژگان، اصطلاحات و تعابیر موسیقایی در اندیشه و آثار استاد شهریار» توسط جواد کریم‌نژاد، پژوهشگر موسیقی نوشته شده است.
 
این کتاب متشکل از واژگان و اصطلاحات تخصصی موسیقی، تعابیر موسیقایی عامیانه و عناصر فرهنگی- موسیقایی ایران در دیوان آثار فارسی و ترکی استاد شهریار  است و در کنار شرح مفاهیم موسیقی، عناصر فرهنگی- موسیقایی ایران را نیز به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی می‌کند.
 
این کتاب را می‌توان در زمره مهم‌ترین پژوهش‌های موضوعی در تحلیل اشعار استاد شهریار دانست که با نثری ساده به پیوند عمیق شعر و موسیقی در دو بُعد نظری و عملی در جای جای دیوان وی پرداخته است.

مجموعه دو جلدی «ساز سخن شهریار» به ترتیب حروف الفبایی، جلد اوّل مشتمل بر واژگان؛ آ- ز، منتشر شده است و جلد دوّم شامل واژگان؛ س- ی، به زودی در بازار کتاب عرضه خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها