دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
کتاب «قرآن و علم کلام» منتشر شد

کتاب «قرآن و علم کلام» تازه‌ترین اثر «محمدحسن قدردان قراملکی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ازسوی سازمان انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در این کتاب تلاش شده به این سوال پاسخ داده شود که قرآن و علم کلام چه نسبت و تاثیری بر یکدیگر دارند؟ به تعبیری قرآن چه نقشی بر علم کلام دارد و علم کلام چه تأثیری بر قرآن دارد؟
 
در ذیل این سوال اصلی، نویسنده به سؤالات فرعی از قبیل نقش قرآن در تأسیس علم کلام، نقش قرآن در ارائه منابع علم کلام و روشگان آن، نقش قرآن در ارائه موضوع، مسائل و قواعد علم کلام و تبیین و آسیب‌شناسی آنها، نقش علم کلام در تدوین و تقریر آموزه‌های قرآن و نقش علم کلام در اثبات مبانی و پیش‌فرض‌های قرآن پاسخ می‌دهد.

کتاب «قرآن و علم کلام» از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول نشان می‌دهد که قرآن کریم با راهکارهای مختلف در تأسیس و توصیه علم کلام با رویکرد عقلی نقش مهمی را در علم کلام ایفا کرده است؛ به گونه‌ای که در صورت نبود آیات فوق، چه بسا علم کلام به بهانه‌های مختلف مثل دوری از قرآن یا اهل بیت (ع) مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت و یا به کلام خاص مثل نقلی یا حسی محدود می‌شد، رهاورد آیات فوق تأسیس کلام جامع نقلی و عقلی و فلسفی است.

بخش دوم کتاب هم به تبیین نقش علم کلام خصوصاً کلام عقلی در اثبات و تقریر مبانی و آموزه‌های قرآن (وحیانیت، زبان شناختاری، جامعیت و جاودانگی) می‌پردازد.
 
این کتاب در 536 صفحه، قطع رقعی و قیمت 77 هزار تومان ازسوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها