پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
شاعر پیشکسوت خراسانی درگذشت

حبیب الله بی‌گناه، غزل سرای برجسته و ادیب پیشکسوت خراسانی عصر هفتم آبان‌ماه بر اثر کهولت سن در 81سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از خراسان رضوی ، استاد بی‌گناه متولد سال ۱۳۱۸ در شهر بجنورد، اما از جوانی ساکن مشهد بود و در این شهر به عنوان مدیر و معلم ادبیات مدرسه‌های «ادیب» ،«دانش بزرگ‌نیا»، «دانش و هنر» (شهیدجباریان فعلی) و «کوثر» فعالیت داشت.

«استاد حبیب الله بی‌گناه» یکی از چهره‌های کمتر شناخته‌شده غزل خراسان بود که سهم به‌سزایی در تعالی شعر و غزل امروز داشته است و یکی از معدود شاعرانی بود که بیش از شعر خود شاید به اخلاق، انسانیت و آزادگی شهیر باشد.

بی‌گناه همچنین در جلسات قدیمی شعر مشهد همچون «انجمن فرخ»، «سرگرد نگارنده»، «اســتاد قهرمان» و... حضور پررنگی داشت.
براساس گفته اساتید آنچه باعث متمایزشدن استاد از دیگر هنرمندان این عرصه بود، درک فضای ادبی سال های درخشان شعر و انس با بزرگان این عرصه از جمله شاملو، اخوان ثالث، قهرمان، کمال و دیگر ستارگان ادب فارسی است.

او در دوره های مختلف تحصیلی، معلمی بوده که شاگردان زیادی چون استاد محمدباقر کلاهی اهری و هنرمند فرهیخته حامد بهداد را در حلقه معرفت خود جمع کرده بود. شاگردان استاد بی‌گناه او را اسطوره تمام‌عیار وجدان و ارزش‌های انسانی می‌دانند.



از آثار این شاعر فقید می توان به کتاب هایی چون «دفتر یک» (دفتر کوچکی از منظومات)، «گزیده دیوان اسیر شهرستانی»، «چارگانی» (نیم نگاهی به هزار سال رباعی) و «کدامین از هیچ؟» اشاره کرد.



حبیب الله بی‌گناه روز گذشته هفتم آبان ماه براثر کهولت سن و ایست قلبی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر این شاعر برجسته خراسانی قرار است امروز پنجشنبه هشتم آبان ماه در قطعه هنرمندان بهشت رضا(ع) در مشهد به خاک سپرده شود.

جعفرمروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی درگذشت «استاد حبیب الله بی‌گناه» را به خانواده وی و جامعه ادبی تسلیت گفت. 

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی این فقدان را به جامعه ادبی و فرهنگی خطه خراسان و خانواده این استاد تسلیت می گوید.
در ادامه، بخشی از قطعه شعر «استاد حبیب الله بی‌گناه» با عنوان «ای خواب» که در کتاب «کدامین از هیچ؟» منتشر شده است را می خوانیم:
 من تنها را دریاب
 ای خواب
 من تنها را
 که مرا
 بیداری در دست
 گرچه در خواب
 دیوها بهتر
 در توانستنشان پیروزند، اما
 من تنها بیدار ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها