دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
«ماجرای مک‌ فارلین» در کتابخانه ملی بررسی می‌شود

نشستی با عنوان «ماجرای مک‌ فارلین تامین سلاح در برابر آزادی گروگان‌ها» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. محسن هاشمی‌رفسنجانی و حبیب‌الله حمیدی در یک پژوهش ابعاد ماجرای مک فارلین را بررسی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «ماجرای مک‌ فارلین تامین سلاح در برابر آزادی گروگان‌ها» یکشنبه 11 آبان ساعت 16 در سالن همایش‌های کتابخانه برگزار می‌شود.

در این نشست محسن هاشمی، نویسنده کتاب مک فارلین، حسین علایی، از فرماندهان دفاع مقدس، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و جعفر شیرعلی‌نیا حضور دارند و در این باره سخن می‌گویند.

کتاب «ماجرای مک فارلین؛ فروش سلاح، آزادی گروگان ها» بازگویی و شرح دقیق ماجرایی است که در یک سوی آن ایران قرار داشت که به منظور دستیابی به مهمات و سلاحهای ویژه، در کنار ملاحظات انسان دوستانه، به منظور رهایی گروگانهای غربی در لبنان کمک کرد و در سوی دیگر، برخی از شورای امنیت ملی آمریکا بودند، که کوشید با هدف آزاد ساختن گروگان‌های مذکور، به ایران سلا ح خارج از رده و انباری بفروشد و بعدها مشخص شد که عواید آن را صرف کمک به کنتراها-مخالفان دولت انقلابی نیکاراگوئه- سازد و در این میانه نیز واسطه ها  با هدف کسب سود یا شاید هم کمک به ایران یا آمریکا وارد صحنه شدند که افشای این ماجرا به بحرانی منجر شد که روزنامه نگاران در آمریکا ابعاد آن را با ماجرای واترگیت سنجیدند و بر آن عنوان «ایران گیت» نهادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها