سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کتاب «از حسن و قبح عقلی تا حقوق شهروندی» بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «از حسن و قبح عقلی تا حقوق شهروندی» چهارشنبه (۳۰ مهر ماه) در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «از حسن و قبح عقلی تا حقوق شهروندی» چهارشنبه (۳۰ مهرماه)  با حضور روح‌الله روح‌اللهی (نویسنده)، حسام‌الدین قاموس‌مقدم و جواد نوروزی (منتقد) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معرفی و بررسی می‌شود.

این نشست، چهارشنبه (۳۰ مهر ماه) ساعت ۱۳ به صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی @khaneyeketab پخش می‌شود.

حسن و قبح، دارای پیشینه بسیار کهن است. یونانیان باستان حسن و قبح عقلی را پایه و اساس ارزش‌های اخلاقی به شمار آورده‌اند. برخی از متکلمان اسلامی نیز حسن و قبح عقلی را زیر بنای مسائل کلامی شمرده‌اند. فقها این بحث را در اصول فقه مطرح کرده و حتی برخی آن را از مبادی احکام می‌دانند.

در بحث عدل الهی، نیز مسئله «حسن و قبح ذاتی افعال» مورد پژوهش است. متکلمان دراین بحث دو گروه شده‌اند. گروه اول طرفدار جبر و اضطرار که به فرقه اشاعره شهرت یافته‌اند و گروه دوم طرفدار عقل و اختیار که در راس طرفداران این گروه فرقه معتزله و فرقه شیعه قرار دارند که به عدلیه شهرت یافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها