دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
چهاردهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می‌شود

چهاردهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با مجوز ISC14 اسفند 99 برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهاردهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با مجوز ISC، همکاری و مشارکت دانشگاه‌های سطح یک کشور، موسسات علمی و پژوهشی با عنوان ایران و چشم اندازهای تحلیلی امر سیاسی: ایستادن در آستانه قرن نو خورشیدی 14 اسفند 99 برگزار خواهد شد. دبیر علمی همایش علی‌اشرف نظری و دبیر اجرایی همایش بهمن سرلک است.

محورهای چهاردهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران

1- هویت ملی در ایران؛ عوامل همگرایی و واگرایی.
ایران جامعه ای است برخوردار از شکاف های متنوع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، قومی و مذهبی، که مسائل آن نیازمند درک و تحلیل علمی و راهبردی است. درک وضعیت کنونی، جایگاه ایران فرهنگی، شناسایی عوامل همگرایی و واگرایی و تهدیدها، آسیب ها و فرصت‌های موجود، نقش نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی در تحولات هویتی، و برآوردهای احتمالی (سناریوها) می‌تواند یکی از اولویت های اصلی علمی - پژوهشی باشد.

2. سرمایه اجتماعی و مسئله اعتماد سیاسی.
الگوهای اعتماد سیاسی و تجویز آنها، دام‌های اجتماعی و مسئله اعتماد، سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه و مشارکت سیاسی، سنجش، ارائة شاخص ها، تحلیل و مطالعه تطبیقی فساد، فقر، اختلاس، و نسبت آنها با اعتماد سیاسی، نقش رسانه‌های جدید اجتماعی، راه‌کارهای اعتمادسازی سیاسی، تحلیل موردی یا در زمانی، مقایسه‌ای، مطالعه تجارب کشورهای دیگر و ...
 
3. ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی.
ما در کجا هستیم و می‌خواهیم چه جایگاهی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم؟ درک موقعیت کنونی کشور در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست جهانی و طرح چشم اندازی برای آینده کشور در این عرصه‌ها، نقد و ارزیابی نگاه سیاست به شرق/ غرب، کوششی در راستای کسب خودآگاهی ملی و تمهید زمینه‌های نظری لازم برای ارائه نگاه، دکترین، استراتژی، نظریه و... در حوزه سیاست خارجی است.

4. تغییرات اقلیمی و مسائل زیست محیطی.
شدت یافتن تغییرات اقلیمی و آشکار شدن نشانه‌های زوال زیست محیطی در فلات ایران، آثار و پیامدهای اجتماعی و سیاسی به دنبال خواهد داشت. دانشوران علم سیاست در ایران، تاکنون به این حیطه حیاتی کمتر پرداخته‌اند. بحران آب، آلودگی هوا، خشکسالی، تغییر اقلیم، ارزیابی تجارب سیاستگذاری در چهار دهه گذشته، عنوان‌های پیشنهادی این محور هستند.

5. ایران و چشم انداز توسعه.
ایران در طی دهه‌های گذشته با روندی به شدت سینوسی در شاخص‌های توسعه روبه‌رو بوده است. دستاوردهای نسبی توسعه در دهه‌های گذشته باعث رشد رفاه و سطح زندگی بخش های زیادی از ایرانیان به ویژه طبقه متوسط شد. اما از ابتدای دهه 1390روندهای توسعه معکوش شده و با رشد منفی اقتصادی، کاهش تولید ناخالص ملی، افت میانگین درآمد سرانه، رشد فقر و بیکاری فزاینده همراه شده است. به واسطه قابلیت‌های بالقوه ایران و ضروت اتخاذ روندهای توسعه‌گرا، می‌بایست دریابیم که عوامل و موانع شکل دادن به فرایندهای توسعه‌ای سریع متناسب با قابلیت‌های ایران کدامند؟ چگونه می‌توان با درک فرصت‌های موجود، امکان بازگشت به مدار توسعه یافتگی را تدارک دید؟

6. بازار انرژی و آینده اقتصاد سیاسی.
بازارهای نفتی طی یک دهه گذشته تغییراتی انقلابی بوده است. علاوه بر تحریم‌ها که سهم ایران در بازار جهانی نفت را به مقیاسی بی‌سابقه کاهش داده است، تحولاتی چون استخراج نفت شیل، ورود تولید کنندگان جدید، تحول انقلابی در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر، علاقمندی کشورهای همسایه برای بهره گیری از انرژی هسته‌ای و نهایتاً تحول در الگوی مصرف انرژی باعث کاهش چانه زنی قدرت‌های نفتی سنتی شده است. اکنون سخن از پایان نفت و پایان قدرت‌های نفتی خاورمیانه‌ای سخنی آشنا در عرصه بازار انرژی است. بحث پیرامون پیامدهای این مسائل در عرصه های اقتصادی و فنی بسیار جریان دارد، حال آنکه دانشوران علوم سیاسی کمتر به آن پرداخته اند.با درنظر گرفتن این ملاحظات ورود به این مسئله از سوی دانشوران علوم سیاسی می‌تواند جالب توجه باشد. تصویر ایران بدون نفت و درآمد نفتی چگونه خواهد بود؟ آیا ایران توانایی تطبیق خود را با شرایط جدید در رابطه با مسئله انرژی خواهد داشت؟

7. آموزش علوم سیاسی در دوره کرونا و پساکرونا.
 با تأکید بر مقایسه، نقد و ارزیابی تجربه مدیریت کرونا در ایران و سایر کشورها، آموزش الکترونیک، نگاه حاکمیت به رشته، شورش های جمعی، انتظارات از دین، نسبت علوم سیاسی با مدیریت کرونا، دانش سیاسی و تحولات نسلی در سیاست، چرخش نخبگان و نسل جدید نخبگان سیاسی، پاندمی و امر سیاسی، درک تحولات مفهومی- نظری، نسب سیاست و بحران اندیشی، ماهیت رفتار سیاسی در دوران پساکرونا و...

8. ارائه یافته‌ها و دستاوردها در حوزه علوم سیاسی.
- درک تحول مفهومی سیاست به امر سیاسی
- ارائه ایده‌های نوپردازانه و تاملات نظریه‌پردازانه
- پیوند نظریه و عمل سیاسی
- ارائه دستاوردهای جدید فکری و عملی.

دریافت چکیده مقاله 1399/6/1 تا 1399/9/1 و نتایج نیز در 1399/9/2 اعلام می‌شود. همچنین دریافت اصل مقاله 1399/9/3 تا 139911/3 و 
اعلام نتایج نهایی مقالات ارسالی 1399/11/5 است. زمان برگزاری همایش نیز 1399/12/14 است. 

دبیرخانه:  09197178723 - 66493412- 021
 رایانامه: ipsa1400@gmail.com
 وبسایت: www.ipsa.ir 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها