چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
«حجره شماره دو» در بازار نشر

«حجره شماره دو»، خاطرات حجت‌‏الاسلام ابوالقاسم اقبالیان با موضوع تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس و به قلم رضا یزدانی، ازسوی حوزه هنری قم به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «حجره شماره دو» تنها خاطرات شخصی یک مبارز انقلابی نیست، بلکه خلاصه‏‌ای است از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس قم. زیرا راوی این کتاب، حجت‌الاسلام ابوالقاسم اقبالیان، در بیشتر اتفاقات مهمِ انقلاب در قم نقش مؤثر داشته و بعضی از روایت‌‏های او مکمل روایت‏‌های ناقصی است که پیش از این، دیگران نقل کرده‌‏اند.
 
اگرچه اهالی جبهه و جنگ در قم او را به‌خوبی می‏‌شناسند اما شاید جوان‏‌ترها ندانند که راوی این کتاب چه نقش مهمی در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس داشته و سال‏‌های سال بی‏نشان مانده است. نام «شیخ اقبالیان» با بسیج قم و اعزام بسیجی‌‏ها به جبهه گره خورده است.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«تجربه ثابت کرده بود وقتی بچه‏‌ها عالِم یا مسئولی را در جبهه می‏‌دیدند شور و شوقشان بیشتر می‏‌شد. احساس نمی‏‌کردند تنها هستند. گاهی وقت‏‌ها حرف یک عالِم تا ماه‏‌ها بچه‏‌ها را روی پا نگه می‏‌داشت. از سوی دیگر، بسیاری از روحانیون و بزرگان هم خودشان از من می‏‌خواستند که به منطقه بروند. آیت‏الله غیوری، سیدمحمد سعیدی، و بسیاری دیگر را نیز چند بار با خود به منطقه بردم. آیت‏‌الله مشکینی و آیت‏‌الله بهاءالدینی را هم بچه‏‌های دیگر آورده بودند. با این حال عده‌ای از روحانیون بودند که طاقت یک شب ماندن در منطقه را نداشتند. یکبار دوسه تا از فضلای حوزه علمیه را به جبهه بردم. شب در مقرمان در اهواز مستقر بودیم. یکی از آن‌ها که خیلی ترسیده بود، با اصرار و التماس به من گفت: «شما رو به خدا ما رو همین امشب برگردون.»
 
کتاب «حجره شماره دو» به‌قلم رضا یزدانی، در قطع رقعی در 344 صفحه و به همت حوزه هنری قم چاپ و منتشر شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها