دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
شمیم بوی سیب حرم در شیراز پیچید

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز از برگزاری سوگواره ملی فرهنگی-هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نشست خبری برگزاری سوگواره ملی فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم ظهر امروز دوشنبه با حضور دکتر حفیظی، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز و دبیر اجرایی سوگواره فرهنگی ابا عبدالحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم به صورت مجازی برگزار شد.
 
علی حفیظی با بیان اینکه بوی سیب حرم در 4 بخش اصلی هنری برگزار می‌شود، گفت: جشنواره در حوزه‌های ادبی، هنری پژوهشی و فرزندان دانشگاهیان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز، در بخش هنری آثار در زمینه هنرهای تجسمی (پوستر، تایپوگرافی، عكاسی، نقاشی، نقاشیخط) به رقابت گذاشته می‌شوند.
 
دبیر اجرایی سوگواره فرهنگی ابا عبدالحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم به تاریخچه این رویداد عاشورایی اشاره کرد و گفت: اولین یادواره بوی سیب حرم در سال 1394 برگزار شد که 196 اثر در سه بخش گرافیک نقاشی و عکاسی به دبیرخانه ارسال شد.
 
به گفته حفیظی، دومین یادواره بوی سیب حرم را با استقبال بیشتر و دریافت بیش از 300 اثر در سال 1395 برگزار کردیم که حدود 230 اثر در بخش عکاسی، 48 اثر در بخش گرافیک و 16 اثر در بخش نقاشی به دبیرخانه ارسال شد. از بین اثرها حدوداً 200 اثر را بصورت چاپ رنگی درآورده که در نمایشگاهی واقع در دانشکده هنر و معماری در معرض دید بازدیدکنندگان محترم قرار دادیم.  در ضمن یادآور می‌شود آثار دریافتی در دومین یادواره در کتابچه‌ای به چاپ رسید.
 
وی ادامه داد: برگزاری سومین یادواره بوی سیب حرم ، اربعین 96 در تالار حکمت دانشگاه شیراز بوده که این بار رقابت در 4 بخش عکاسی- گرافیک - نقاشی و کلیپ انجام شد و حدود 330 اثر به دبیرخانه راه یافت. حدود 220 اثر در بخش عکاسی، 48 اثر در بخش گرافیک ، 37 اثر در بخش نقاشی و 16 اثر در بخش کلیپ است. حدود 100 اثر را به صورت انتخابی چاپ کرده و در لابی تالار به صورت نمایشگاهی  در معرض دید عموم قرار گرفت. 
 
حفیظی با بیان اینکه چهارمین یادواره بوی سیب حرم شامل 2 بخش هنری (عکاسی- طراحی پوستر - نقاشی و ساخت کلیپ) و بخش ادبی (شعر، داستان کوتاه و نمایشنامه نویسی) در محرم 97 انجام شد و حدود   109 اثر به دبیرخانه این یادواره ارسال شد، که پس از داوری به برگزیدگان در هر بخش لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا شد، گفت: در سال 98 نیز توانستیم شاهد برگزاری پنجمین یادواره بوی سیب حرم در تالار حکمت دانشگاه شیراز باشیم و رقابت در 6 بخش؛ عکاسی- گرافیک – شعر عاشورایی-متن عاشورایی – طراحی و ساخت اپلیکیشن و نقاشی فرزندان دانشگاهی انجام شد و حدود 460 اثر به دبیرخانه راه یافت.

به گفته وی، حدود 260 اثر در بخش عکاسی، 92 اثر در بخش گرافیک، 39 اثر در بخش شعر عاشورایی، 21 اثر در بخش متن عاشورایی، 3 اثر در بخش اپلیکیشن و 45 اثر در بخش نقاشی فرزندان دانشگاهی است. حدود 120 اثر از آثار شرکت‌کنندگان و همچنین 10 اثر از آثار اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه شیراز انتخاب و چاپ شد که در لابی تالار به صورت نمایشگاهی  در معرض دید عموم قرار گرفته است. 
 
دبیر اجرایی سوگواره فرهنگی ابا عبدالحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم در ادامه اعلام کرد: امسال با نام سوگواره فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره سراسری بوی سیب حرم در 4 بخش اصلی هنری – ادبی – پژوهشی و فرزندان دانشگاهیان در سراسر کشور برگزار گردید. امید است در این دوره نیز همانند دوره‌های قبل شاهد استقبال پرشور عزیزان باشیم.
 
وی از دیگر بخش‌های جشنواره بوی سیب حرم را تئاتر-تعزیه خوانی عنوان کرد و گفت: در بخش هنرهای آوایی، نوحه خوانی، موسیقی آئینی و در بخش هنرهای تصویری پادکست، مستند، پویانمایی، نماهنگ قرار می‌گیرند.
 
حفیظی از بخش ادبی: ادبیات جشنواره یاد کرد و افزود: در این بخش فیلمنامه،نثر ادبی، دلنوشته، خاطره و در بخش ادبیات داستانی، داستان کوتاه، شعر پذبرفته می‌شود.
 
به گفته مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز بخش پژوهشی جشنواره فوق به پژوهش هنرعاشورایی و مقالات علمی هنری با محوریت یادواره و بخش فرزندان دانشگاهی: نقاشی، نوحه خوانی و خلاقیت‌های هنری با اختصاص دارد.
 
وی با یادآوری اینکه جشنواره بوی سیب حرم در 20 رشته و 4 بخش تعریف شده است و یک قسمت هم برای فرزندان دانشگاهی است، عنوان کرد: ارسال آثار تا 30 مهرماه جاری تمدید شد.
 
یادآور می‌شود، فراخوان سوگواره ملی فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم، یک شهریور سال جاری اعلام و سایت جشنواره 10 شهریور راه اندازی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها