یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
جهان معاصر بیش از گذشته به حافظ نیازمند است

آئین بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی شامگاه نوزدهم مهرماه با پیام‌های تصویری مقامات فارس و شیراز آغاز شد و تا پایان هفته نیز به‌صورت مجازی ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، شامگاه شنبه آئین بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی با پیام‌های تصویری مقامات فارس و شیراز آغاز شد. این مراسم که امسال به سبب همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود، شب گذشته رسماً آغاز به کار کرد.

نشست‌های علمی یادروز حافظ نیز تا پایان هفته با موضوع «بررسی، نقد و آسیب‌شناسی کارنامه‌ حافظ‌پژوهی» به مدت 4 روز و به‌‌صورت مجازی از لینک اصلی به نشانی derak.live/stream/hafezstudies یا از لینک فرعی به آدرس vc۴۴shirazu.ac.ir/hafezstudies در معرض تماشای همه دوستداران حافظ و پژوهشگران در سراسر ایران خواهد بود.
 
جهان معاصر بیش از گذشته به حافظ نیازمند است
اما در آئین بزرگداشت یادروز حافظ شامگاه شنبه نوزدهم مهرماه ابتدا نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه یادبود حافظ گرامیداشت ادب، هنر و عرفان است، گفت: روزگار ما به حافظ به عنوان هنرمندی می‌نگرد که عمق نگاهش تفسیری پویا از جهان ارائه می‌کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با بیان اینکه جهان معاصر بیش از گذشته به حافظ نیازمند است، افزود: حافظ شاگرد مکتب قرآن بود و با کتاب آسمانی انس داشت.
 
امام جمعه شیراز در ادامه یادآور شد: اگر مبدا آفرینش را این گونه تجلی، حُسن و زیبایی بدهیم که تاب مستوری نداشت و با جلوه او عشق و محبت آغاز شد که عشق از معشوق اول سر زد.

آیت‌الله دژکام در ادامه با بیان اینکه آیینه‌کاری حرم‌های اهل بیت (ع) مفهومی عمیقی دارد، خاطرنشان کرد: این آیینه‌کاری‌ها بیانگر آن است که عشق در آینه‌های وجود اشیا ظاهر شد و بالا گرفت؛ از همین است که باید گفت که حرکت عالم بر مبنای عشق است.

نماینده ولی فقیه در پایان با بیان اینکه صفای محبتی را که آدم در اوج قله خلایق نسبت به خدا دارد، می‌توان در انسان‌شناسی شاعر شیراز جلوه‌گر دید افزود: خوشا به حال آنان که از خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی حافظ بهره‌مند می‌شوند.
 
شعر حافظ پر از عشق و امید به زندگی است
در ادامه این مراسم استاندار فارس با تأکید بر اینکه بزرگداشت حافظ فرصتی است که به میراث معنوی خواجه بار دیگر نگریست، گفت: شعر حافظ پر از عشق و امید به زندگی است.

عنایت‌الله رحیمی با اشاره به اینکه در شعر حافظ میراث معنوی بشر دیده می‌شود، افزود: شعر حافظ آرزوهای انسان را متجلی می‌کند، به ویژه به این دلیل که کلام او از نظر هنری و ادبی در اوج قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه جامعه آرمانی حافظ جامعه‌ای اخلاق‌مدار است، ادامه داد: حافظ راه برون‌رفت از تنگنای زندگی را عاشقانه زیستن می‌داند.

استاندار فارس سپس افزود: حافظ انسان را به مدارا، مروت و مهربانی دعوت می‌کند و دنیای امروز نیز بیش از هر چیز به این مفاهیم محتاج است.

رحیمی با اشاره به انکه شعر حافظ آیینه مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه است، توضیح داد: حافظ در شعرش بر جریانات سیاسی زمان خود می‌تازد و تازیانه نقدش نیز حاکمان، واعظان و زاهدان ریاکار را هدف می‌گیرد؛ چراکه در نظر او جامعه آرمانی جامعه‌ای اخلاق‌مدار است.
 
حافظ دانایی را به اوج رساند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس نیز در مراسم بزرگداشت حافظ شیراز با اشاره به برگزاری مجازی مراسم بزرگداشت حافظ به خاطر همه‌گیری کرونا ویروس گفت: حافظ ادیبی است که دانایی و خیال‌انگیزی ادبی را به اوج رساند.

صابر سهرابی با اشاره به حافظ تاثیرگذارترین فرد در خاستگاه ادیبان ایران است، افزود: در شرایط سخت کنونی که جهان درگیر بیماری کروناست، می‌توان به مهم‌ترین پیام حافظ به مردم تأکید داشت، پیامی که شادی و نشاط را توصیه می‌کند.
 
به مهربانی و فرزانگی حافظ نیاز داریم
در ادامه این مراسم شهردار شیراز هم در پیامی با بیان اینکه بیستم مهرماه یادآور شاعری بزرگ و حکیمی فرزانه است، گفت: حافظ حافظه تاریخ ماست و شعرش بازتاب دغدغه‌ها، آرزوها و رازهای مردم است.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه مردم نیز آمال خود را در شعر حافظ می‌جویند، افزود: در دنیای پیچیده و جنگ‌طلب امروز، حافظ نیز می‌تواند همچون سعدی که نماد صلح و مهربانی است، رهگشای دردهای مردم باشد.

اسکندرپور با بیان اینکه ما به مهربانی و فرزانگی حافظ نیاز داریم، یادآور شد: از همین روست که مردم با تفأل در حافظ به دنبال روش زندگی خود هستند؛ زیرا او اسرار مردم را در قالب غزلش بیان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها