یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
برگزیدگان نخستین جایزه کتاب سال فارس معرفی شدند

مراسم اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال فارس یکشنبه سی‌ام شهریورماه در شیراز برگزار شد و هیئت داوران، آثار برگزیده را از میان 1119 اثر ارسالی معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مراسم اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال فارس عصرگاه یکشنبه سی‌ام شهریورماه در شیراز برگزار شد.

در این مراسم هیئت داوران متشکل از ابوتراب خسروی، قاسم کاکایی، محمدرضا خالصی، احمد اکبرپور، مصطفی ندیم و داریوش نویدگویی، برگزیدگان را معرفی کردند. هم‌زمان سامانه موبایلی «قاصدک» (سامانه راهنمایی نزدیکترین کتابفروشی، کتابخانه، کافه‌کتاب و سایر محل‌های عرضه کتاب) نیز رونمایی شد.
 
برگزیدگان نخستین جایزه کتاب سال فارس
بر اساس این گزارش، در نخستین جایزه کتاب سال استان فارس، در بخش شعر نیمایی منصور اوجی شاعر پیشکسوت شیرازی برای کتاب «یک عمر شاعری» به عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش شعر کلاسیک، صدرا ذوالریاستین برای کتاب «باران آسا»، علی ترکی برای کتاب «در خلوت باغ» و غلامرضا کافی برای کتاب «واقعه» به‌صورت مشترک شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش داستان، اکبر صحرایی برای کتاب «کتیبه ژنرال» به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش ترجمه محمود معلم برای کتاب «تاریخ ادبیات ایران» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش کودک و نوجوان معصومه مرادی برای کتاب «روی دوش ابر» به‌عنوان برگزیده و نیایش ادریسی برای کتاب «دختر آلبالویی» به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش پژوهش خیرالله محمودی برای کتاب «تحفه‌السالک» و عبدالرحمن مجاهد نقی برای کتاب «جستارهایی در اسطوره» به‌صورت مشترک شایسته تقدیر شناخته شدند.‌

در بخش تاریخ و جغرافیا نیز نصب‌الله مالکی برای کتاب «دشتستان و غضنفرالسلطنه» شایسته تقدیر شناخته شد.

همچنین هیئت داوران از کاووس حسنلی نویسنده کتاب 11 جلدی «دو دهه سخنوری» و سیدمحمود میرعظیمی نویسنده «مجموعه کتاب‌های یک‌صفحه‌ای» تقدیر ویژه به عمل آوردند.
 
برگزاری جایزه کتاب سال فارس اتفاقی مبارک است
در مراسم اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابتدا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همت داوران این جایزه، گفت: نخستین دوره این جایزه با استقبال بسیار خوبی ازسوی نویسندگان روبه‌رو شد.
 
صابر سهرابی با اشاره به شناخته‌شده ‌بودن فارس در حوزه ادبیات، افزود: از این رو ما نیز مسئولیت داشتیم که این برنامه را به شیوه‌ای شایسته برگزار کنیم.

سهرابی در ادامه با بیان اینکه جای خالی جریان‌سازی کتاب و نشر در فارس احساس می‌شد، یادآور شد: بر همین اساس راه‌اندازی جایزه کتاب سال اتفاقی نو و مبارک و جشنی واقعی برای قلم و کتاب بوده و فرهنگی دیگرگونه را برای ما رقم خواهد زد.
 
وضعیت نشر و کتاب در کشور نامناسب است
محمدرضا خالصی داور نخستین دوره جایزه کتاب سال فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه کتابخوانی در کشور ما به یک مصیبت تبدیل شده است، گفت: وضعیت نشر، آمار کتاب‌ها و و شرایط نویسندگان شرایطی مناسب نیست.

این زبان‌پژوه سپس با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی جز با مطالعه رشد نخواهد کرد، افزود: قرن چهارم هجری بهخاطر حمایتی که در آن زمان از عالمان و دانشمندان به عمل آمد، به قرن طلایی اسلام تبدیل شد.
 
خالصی با اشاره به ارائه دوات و کاغذ رایگان و هچنین پرداخت مقرری ماهانه به مطالعه‌کنندگان در کتابخانه‌های عمومی در قرن چهارم هجری یادآور شد: تنها در یک کتابخانه در قرن چهارم، 800 هزار جلد کتاب دست‌نویس وجود داشته است، امروز اما در کشوری 80 میلیونی تیراژ کتاب به 500 نسخه رسیده است.
 
داور نخستین دوره جشن کتاب سال فارس با درخواست از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مبنی بر راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این جایزه در فارس عنوان کرد: 1119 جلد کتاب به دبیرخانه نخستین دوره جشن کتاب سال فارس ارسال شد که از جمله آن‌ها می‌توان به 142 اثر در حوزه پژوهش، 272 دفتر شعر، 54 کتاب در حوزه کودک و نوجوان، 68 کتاب در حوزه داستان‌نویسی، 64 اثر مذهبی و 71 عنوان کتاب تاریخی اشاره کرد.
 
کیفیت و ویراستاری کتاب‌ها قابل ‌قبول نیست
خالصی با اشاره به کمیت قابل‌توجه آثار منتشرشده در فارس در دو سال گذشته افزود: اما متاسفانه باید اذعان کرد که این آثار از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار نیست و نمی‌توان این کیفیت را برای دیاری همچون فارس قابل‌قبول دانست.

این استاد ادبیات دانشگاه سپس با انتقاد شدید از شیوه ویراستاری آثار منتشرشده در فارس عنوان کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد حتی یک ویراستار حرفه‌ای در صنعت نشر فارس نداریم؛ از همین رو خالصی خواستار آسیب‌شناسی کیفی آثار منتشرشده در استان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها