چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
پروژه‌های کتابخانه‌ای با بیش از 75 درصد پیشرفت هرچه سریعتر تکمیل شوند

معاون سیاسی، امنیتی استانداری فارس در جایگاه ریاست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در دومین جلسه آن، دستور داد: از طریق فرمانداری‌ها در استان باید پیگیری شود تا پروژه‌‌های کتابخانه‌ای که بیش از ۷۵ درصد پیشرفت دارند، هرچه سریعتر اتمام و به بهره‎برداری برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس به ریاست احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری و با حضور کیوان نیازی، مدیرکل امور اجتماعی، امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری، روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی این انجمن برگزار شد.
 
معاون سیاسی، امینتی و اجتماعی استانداری فارس در این نشست با اشاره به پیشرفت حوزه فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: تمامی شاخص‌های کتابخانه‌ای در استان فارس در 7 سال فعالیت دولت تدبیر و امید رشد قابل توجهی داشته و این در شرایط که کشور دچار تحریم و مشکلات اقتصادی است، اقدامی ارزشمند و نشان‌دهنده اهمیت این حوزه در دیدگاه مسئولان است.
 
وی با تأکید بر اینکه قفسه کتابخانه‌ها باید از کتاب پر شود، گفت: کتابخانه‌ها در توسعه عمومی جامعه نقش اساسی دارد. کتابخوانی ارتباط مستقیم با کاهش جرائم دارد، هرجا کتابخوانی رواج دارد بزهکاری کمتر است.
 
احمدی‌زاده بر لزوم اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای در فارس و ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه‌ تاکید و اضافه کرد: از طریق فرمانداری‌ها در استان باید پیگیری شود تا پروژه‌‌های کتابخانه‌ای که بیش از ۷۵ درصد پیشرفت دارند، هرچه سریعتر اتمام و به بهره‎برداری برسند؛ این موضوع در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و استان دنبال شود تا مطالبه بحق مردم را پاسخ دهیم.
 
معاون سیاسی، امینتی استانداری فارس با بیان اینکه ساخت کتابخانه مرکزی شیراز موضوع مهم و مطالبه مردم است و استانداری فارس نیز برای به نتیجه رسیدن آن تلاش کرد، گفت: پیگیری‌های لازم برای کلنگ‌زنی و شروع ساخت کتابخانه مرکزی شیراز و کتابخانه شهر صدرا دو پروژه مهم کتابخانه‌ها انجام شود.
 
او اضافه کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی پراکندگی تصمیم‌گیری وجود دارد و مردم و خیرین سرگردانند؛ این باید متمرکز شود‌.
 
احمدی‌زاده نقش خیرین در راه توسعه فارس را بسیار پررنگ دانست و اضافه کرد: کتابخانه‌ها در زمینه جذب خیّرین برنامه‌ریزی اساسی انجام دهند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات کتابخانه‌های عمومی در چند سال گذشته و فعالیت‌های این مجموعه در ایام بیماری کرونا گفت: ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه، طرحی است که در چند سال گذشته با جدیت دنبال شده است. در این خصوص با فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی در شهرستان‌ها مکاتبه و رایزنی شده است. خوشبختانه در هفته دولت کتابخانه شهر قره بلاغ افتتاح شد و کتابخانه شهر بابامنیر و مبارک آباد نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.
 
منوچهری با عنوان اینکه زمین کتابخانه مرکزی شیراز تعیین و تصویب شده و در مرحله واگذاری است، گفت: مطالعات زمین نیز در سازمان راه و شهرسازی انجام شده و مشاور طرح انتخاب شده است. همچنین برای ساخت کتابخانه شهر صدرا با شرکت عمران صدرا به نتیجه رسیده‌ایم. پروژه‌ای هم برای افتتاح کتابخانه در فاز دوم شهر صدرا در دست پیگیری است.
 
وی با اعلام اینکه روستای قلات به‌زودی صاحب کتابخانه خواهد شد، بیان کرد: سه کتابخانه عمومی قلات، دشت رزم ممسنی و علامرودشت رو به اتمام است و با قول اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا هفته آینده به کتابخانه‌ها واگذار می‌شوند.
 
منوچهری با انتقاد از عدم همکاری برخی از مسئولان با حوزه کتابخانه‌ها تصریح کرد: در شهرستان‌های مهر و لامرد علی رغم تاکید استانداری، بودجه‌ای برای تکمیل کتابخانه‌ها نگذاشتند؛ با این وجود کتابخانه وراوی توسط مشارکت بنیاد برکت تکمیل شد. درصد همکاری شهرداری‌ها در استان کم است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی به برگزاری جلسه با مجمع عالی خیرین با موضوع کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این نشست طرحی برای ارائه خدمات به روستاهای فارس در قالب کتابخانه سیار بررسی شده است. همچنین جلسه بررسی آسیب شناسی سرانه مطالعه استان با هیات اندیشه‌ورز استان برگزار شد و در حال شروع پروژه ای تحقیقاتی هستیم.
 
رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه به آمارهای کتابخانه‌ها در استان اشاره کرد و گفت: تعداد کتابخانه‌های استان فارس در دولت تدبیر و امید ۳۰ درصد افزایش داشته، همچنین میزان عضویت 26 درصد، منابع کتابخانه ۳۷ درصد و در حوزه زیربنا ۱۵ درصد رشد داشتیم؛ هرچند هنوز تا رسیدن به حد مطلوب بسیار فاصله داریم.
 
بر اساس این گزارش، در ادامه این دیدار آخرین وضعیت پروژه‌های در دست ساخت کتابخانه‌های عمومی در استان بررسی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها