چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
این چهار شعر زیبا، دلنشین و رمانتیک را از شاعران ایرانی حتما بخوانید

گزیده‌ای از شعر کوتاه عاشقانه بسیار زیبا از شاعران معروف مختلف در مورد عشق و عاشقی در مطلب پیش رو جمع‌آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ شعر عاشقانه یکی از گونه‌های زیبای ادبی است و همواره جزء اولین موضوعات در شعر اغلب شاعران بوده است. در ادبیات فارسی شاعران پرآوازه‌ و توانایی به سرودن شعر عاشقانه در وصف معشوق پرداخته‌اند.

شعر همانند پرنده‌ای است که از قلب شاعر عاشق پرواز می‌کند تا خود را بر فراز قلب معشوق برساند و در آنجا منزل کند. شعر عاشقانه هرچه کوتاه‌تر باشد، زودتر می‌تواند در دل جای بگیرد؛ آسان‌تر حفظ شود و در خاطر معشوق بماند و پس از آن تمام عاشقان جهان آن شعر عاشقانه کوتاه را برای معشوقشان زمزمه کنند.
گزیده‌ای از شعر کوتاه عاشقانه بسیار زیبا از شاعران معروف مختلف در مورد عشق و عاشقی در مطلب پیش رو جمع‌آوری شده است. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه اشعار عاشقانه و زیبا در فیدیبو از اشعار بیشتری بهره‌مند گردید.

شعر عاشقانه را می توانید در قالب یک پیام کوتاه به عشق زندگیتان بفرستید و یا با خواندن این اشعار عاشقانه به یاد یار خود باشید. با خواندن این شعرهای عاشقانه حس امید و عشق در شما تقویت می شود. شعرهای عاشقانه کلامی مختصر در وصف دلدادگی فرد عاشق هستند، همچنین شما می توانید این اشعار را در شبکه‌های مجازی برای همسر و نامزد و یا مخاطب خاص تان ارسال کنید و از این طریق به او ابراز احساس نمایید.
 

 
فاضل نظری
 
فاضل نظری شاعر جوانی است که خوانندگان اشعار او را پسندیده و ابیات زیادی از او بر سر زبان‌هاست. او پیچیدگی را از شعرهایش دور نگه می‌دارد و شعرهای ساده و قابل‌فهمش نیازی به شرح و بسط اضافی ندارند. فاضل نظری مضامین و مفاهیم را به ‌راحتی در قالبی موزون جای می‌دهد و خواننده را پابه‌پای خود تا انتهای سروده با خود می‌آورد. عنصر بارز شعرهای او را می‌توان احساس دانست. هرچند مفاهیم دیگر نیز به همان استواری در سروده‌هایش به چشم می‌آیند.
شعرهای فاضل نظری چنان ملموس‌اند که گویی حرفی را که می‌خواسته‌ای بزنی، از زبان او می‌شنوی؛ زبانی سرشار از لطافت و البته گویا. او بیشتر در قالب غزل می‌سراید که قالبی زنده و پویاست و البته که شعرهایش زبانی امروزی و بسیار آشنا دارند. در شعرهای او کلمات و اصطلاحاتی که درک آنها دشوار باشد دیده نمی‌شود و می‌توان گفت شعرهایش به زبان متداول و رایج بسیار نزدیک است. در ادامه نمونه‌ای از شعر عاشقانه او آورده شده است.
بی قرار توام و در دل تنگم گله‌هاست
آه بی‌ تاب شدن، عادت کم حوصله‌هاست
همچو عکس رخ مهتاب که افتاده در آب
در دلم هستی و بین من و تو فاصله‌هاست
آسمان با قفس تنگ چه فرقی دارد
بال وقتی قفس پرزدن چلچله‌هاست
بی تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است
مثل شهری که به روی گسل زلزله‌هاست
باز می‌ پرسمت از مساله دوری و عشق
و سکوت تو جواب همه مساله‌هاست!
 
پروین اعتصامی
پروین اعتصامی یکی از چهره‌های درخشان ادب پارسی است. همانطور که در این صفحه درباره پروین اعتصامی می خوانید او درزندگی کوتاهش اثاری پدید آورده که در تاریخ ادبیات ایران بی‌نظیر است . مناظره‌های بدیع و آثار دیگری که در قالب‌های دیگر شعر خلق کرده زبانزد عام و خاص است.
شعر پروین از دیدگاه طرز بیان مفاهیم و معانی، بیشتر به صورت «مناظره» و «سؤال و جواب» است. در دیوان او بیش از هفتاد نمونه مناظره آمده که وی را از این لحاظ در میان شاعران فارسی مشهور کرده‌است. شعر پروین شیوا، ساده و دلنشین است. مضمون‌های متنوع پروین مانند باغ پرگیاهی است که به راستی روح را نوازش می دهد.  پروین موضوعات مختلف خود را با چنان زبان ساده و شیوایی بیان می دارد که خواننده را از هر طبقه تحت تاثیر قرار می دهد.
مجموعه‌ای از اشعار پروین اعتصامی، گلچین شده از دیوان شعر او، در ادامه آورده شده است.
ای خوشا مستانه سر در پای دلبر داشتن
دل تهی از خوب و زشت چرخ اخضر داشتن
نزد شاهین محبت بی پر و بال آمدن
پیش باز عشق آئین کبوتر داشتن
گمان میکردم ای یار دلارای
که از سعی تو باشم پای بر جای
چرا پژمرده گشت این چهر شاداب
چه شد کز من گرفتی رونق و آب
بی روی دوست، دوش شب ما سحر نداشت
سوز و گداز شمع و من و دل اثر نداشت
مهر بلند، چهره ز خاور نمی نمود
ماه از حصار چرخ، سر باختر نداشت
آمد طبیب بر سر بیمار خویش، لیک
فرصت گذشته بود و مداوا ثمر نداشت
 

فریدون مشیری
 
فریدون مشیری یکی از بزرگ ترین سرایندگان پرشور اشعار عاشقانه که بیش از پنجاه سال، عاشقانه به جهان و انسان اندیشیده است. شعر عاشقانه فریدون مشیری شعری آرام و صمیمی است که در آن از عشقی زمینی سخن به میان می‌آید (در این مطلب با انواع مختلف از عشق آشنا شوید). لطف شعر عاشقانه مشیری به دوست داشتن بی‌ریا و هماهنگی با جهان طبیعت است.
فریدون مشیری شاعری معتدل از پیروان نیماست که توانسته سادگی زبان مردم و مخاطب شعر را با تغزل‌های عاشقانه و رمانتیک و موضوعات اجتماعی ادغام کند. شعرهای عاشقانه و اجتماعی مشیری در ذهن و حافظه بسیاری از افرادی که در دهه‌های ۵۰ زندگی می‌کردند، نقش بسته است. تنوع مضامین در شعر فریدون مشیری بسیار چشم‌گیر است، اشعار وی در زمینه‌های اخلاقی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار است. نگاه فریدون مشیری به همه چیز در عالم هستی عاشقانه است، همه چیز در نگاه وی اهمیت تبدیل شدن به یک شی خاص که می‌تواند در جایگاه معشوق قرار گیرد را دارد.
همرنگ گونه‌های تو مهتابم آرزوست
چون باده‌ی لب تو می‌ نابم آرزوست

ای پرده پرده چشم توام باغ‌های سبز
در زیر سایه‌ی مژه‌ات خوابم آرزوست

دور از نگاه گرم تو، بی‌تاب گشته‌ام
بر من نگاه کن، که شب و تابم آرزوست

تا گردن سپید تو گرداب رازهاست
سرگشتگی به سینه‌ی گردابم آرزوست

تا وارهم ز وحشت شب‌های انتظار
چون خنده‌ی تو مهر جهان‌تابم آرزوست

 
فروغ فرخزاد
فروغ فرخزاد، علی‌رغم عمر کوتاهش اثری ماندگار و ژرف بر شعر معاصر فارسی گذاشت. شاعری که پس از تولد دوباره خویش بیش از پنج یا شش سال نزیست، اما با مجالی که بی‌رحمانه اندک بود توانست به صورت یکی از درخشان‌ترین چهره‌های شعر امروز تثبیت شود. با مرگ او موسیقی درخشانی که خاص شعر معصومانه‌اش بود غیرقابل تقلید ماند و از گسترش بازایستاد.
فروغ فرخ‌زاد، شاعری عاطفی و نخستین زنی است که از عواطف زنانة خود در شعر فارسی سخن گفته است. عاطفه با ابعاد و عناصر مختلف شعر فروغ درآمیخته و آن را از ظرفیتی تازه و بی‌سابقه برخوردار ساخته است. او در شعر، از حساسیت و قابلیت‌های زنانة خود، کمال بهره را برده و از این طریق، به نگرش شاعرانه و زبانی ویژه دست یافته است. فرخ‌زاد، مایه و سرمایه‌های شعر خود را از واقعیات و تجربه‌های زنانه در زندگی می‌گیرد. او توانسته است احوال، عواطف و سرنوشت خود را به عنوان یک زن، با سرگذشت همة زنان سرزمین خویش به یگانگی برساند. حتي در شعر هاي آغازينش که به نظر منتقدان خام و ناپخته است، احساسات، اميال و خواسته هاي زني نهفته که بر خلاف سنت هاي جامعه مرد سالارش صادقانه از تمايلات جسم خود سخن مي گويد.
این چه عشقی است که در دل دارم
من از این عشق چه حاصل دارم
می گریزی زمن و در طلبت

امیدواریم که از خواندن این مجموعه اشعار عاشقانه کوتاه حظ کافی را برده باشید و یادآور بهترین خاطرات عاشقانه در ذهن شما باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها