سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
آموزش راه‌اندازی سالن پرورش قارچ

اگر سودای پرورش قارچ در سر دارید و نمی‌دانید از کجا و چطور شروع کنید با ما همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اگر سودای پرورش قارچ در سر دارید و نمی‌دانید از کجا و چطور شروع کنید با ما همراه باشید. در این نوشتار با موضوع آموزش راه‌اندازی سالن پرورش قارچ به کمک شما آمده‌ایم.

قارچ‌های خوراکی همچون قارچ دکمه ای و صدفی سرشار از ویتامین‌ها و انواع آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند. همچنین این ماده غذایی فاقد چربی بوده و به‌خاطر طعم خوشمزه و کالری پایین یکی از مواد ضروری در پخت غذاهای مختلف محسوب می‌شود.

با توجه به مصرف روزانه و تقاضای بالا برای این ماده‌غذایی راه‌اندازی سالن پرورش قارچ می‌تواند برای کارآفرینان یک فرصت بسیار مناسب برای کسب درآمد و اشتغال‌زایی باشد. پرورش قارچ را می‌توان در هر موقع از سال اجرا نموده و از آن بهره برد. اما پرورش قارچ در فصل‌های مختلف نیاز به تجهیزات مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.
 
سرمایه و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی سالن پرورش قارچ
پرورش اقتصادی قارچ نیاز به تجهیزات صنعتی دارد. قارچ‌ها تحت شرایط دما و رطوبت و نور خاص و بر روی بستر مخصوصی رشد می‌کنند. برای تأمین شرایط محیطی مطلوب و کشت قارچ در فصل زمستان و یا فصل تابستان از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود.
 

 
مهم‌ترین پیش نیازها و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی سالن قارچ شامل موارد زیر می‌باشد:
1. سالن: برای پرورش قارچ نیاز است که یک طراحی مناسب برای سالن آن در نظر بگیرید. برای تغییر کاربری یک مکان به سالن پرورش قارچ می‌بایست که برخی تغییرات در داخل آن انجام گیرد که مهم‌ترین آن جنس دیواره‌ها، سقف و کف سالن می‌باشد. به‌عنوان مثال اگر یک سالن با پوشش گچی در اختیار دارید باید آن را صاف نموده و با پلاستیک ضخیم به طور کامل آن را ایزوله کنید. دیواره‌های گچی به دلیل جذب رطوبت و درز و شکاف‌هایی که دارند به مکان مساعدی برای رشد میکروارگانیزم‌ها تبدیل شده که نتیجه آن شیوع آفات در بین قارچ‌های کشت شده خواهد بود.

سالن‌هایی که دارای دیواره و سقف سرامیکی بوده و کف آن‌ها نیز موزاییک شده است، برای راه‌اندازی سالن پرورش قارچ مناسب می‌باشند. این نوع سالن‌ها در واقع اگر به خوبی زیرسازی شده باشند و جای هیچ درز و شکافی در آنها باقی نمانده باشد، به راحتی قابل شست‌وشو و ضدعفونی خواهند بود. بحث ضدعفونی سالن در پرورش قارچ بسیار حائز اهمیت بوده و قبل از کشت قارچ باید سالن و تمامی تجهیزات داخل آن ضدعفونی شوند.

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب مکان برای راه‌اندازی سالن پرورش قارچ ارتفاع سالن می‌باشد. با توجه به اینکه سالن پرورش قارچ به شکل قفسه بندی طراحی میشود پس باید سالن مد نظر ارتفاع کافی برای قفسه بندی داشته باشد.

اگر سالن وسیعی در اختیار دارید برای سهولت در امر تولید و انجام کارهای داخلی، بهتر است که سالن را به چند بخش جداگانه تقسیم نمایید. سالن‌های صنعتی پرورش قارچ معمولا به شکل مستطیلی به عرض 6 متر و طول 10 الی 30 متر طراحی می‌شوند. البته قانون خاصی برای طول و عرض سالن قارچ وجود ندارد و افراد با توجه به فضای در دسترس می‌توانند قفسه بندی سالن را اجرا کنند.

پرورش قارچ را به شکل غیر اصولی در زیر زمین خانه با کمترین تجهیزات نیز می‌توان انجام داد. ولی این شیوه کشت قارچ توجیه اقتصادی ندارد. اما با رعایت اصول مربوطه و توسط تجهیزات پرورش سالن قارچ و استفاده از بذر و کمپوست قارچ با کیفیت می‌توان در یک محیط کوچک مثل زیر زمین منزل نیز به درامد مناسبی رسید.

2. کمپوست قارچ: میسلیوم قارچ تحت شرایط دما و رطوبت و همچنین بر روی یک بستر خاص رشد می‌کند و تبدیل به همان محصول نهایی و قارچ خوراکی می‌گردد. برای رشد قارچ از یک نوع بستر مخصوص بنام کمپوست استفاده می‌شود. کمپوست قارچ ترکیبی از کاه و کلش، کود مرغی و انواع مواد معدنی و آب می‌باشد که طی فرایندی ویژه و زمان بر به دست می‌آید. پرورش‌دهندگان قارچ با کسب علم مربوطه می‌توانند کمپوست قارچ مصرفی هر دوره را خودشان تولید کنند. ولی کارخانه‌هایی هم در این زمینه فعال بوده و کمپوست قارچ آماده تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

به ازای هر 2.5 تن کمپوست قارچ می‌توان نیم تن قارچ خوراکی برداشت نمود. بر روی بستر پرورش قارچ از یک نوع خاک پوششی نیز استفاده می‌شود. خاک پوششی قارچ حاوی مواد آلی بوده که برای رشد قارچ ایده آل است و به شکل آماده قابل تأمین می‌باشد.

3. تجهیزات سالن پرورش قارچ: تجهیزات و لوازم مورد استفاده در سالن پرورش قارچ شامل قفسه بندی و توری، هواساز سالن قارچ، دستگاه‌های رطوبت ساز، دماسنج و رطوبت سنج، هواکش و فن، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی می‌باشد.
 
هزینه نهایی برای تأمین این تجهیزات بستگی به فضای سالن دارد. دستگاه‌های رطوبت‌ساز در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند ولی پرکاربردترین آن‌ها رطوبت سازهای دیسکی و پروانه‌ای می‌باشد. دستگاه رطوبت‌ساز، هواکش، دماسنج و رطوبت‌سنج در دوره‌های مختلف پرورش قارچ همیشه به کار می‌روند. اما در امر پرورش قارچ تجهیزات گرمایشی همچون هیتر فقط در فصل‌های سرد و تجهیزات خنک کننده همچون کولر آبی و یا کولر اسپلیت و ... نیز در فصل‌های گرم کاربرد دارند.

افزن بر هزینه ثابت که برای خرید تجهیزات در نظر گرفته می‌شود، باید پرورش دهنده بودجه کافی برای سرمایه در گردش نیز داشته باشد. سرمایه در گردش بیشتر به خرید کمپوست و خاک پوششی، هزینه آب و برق و سوخت، هزینه کارگری، هزینه بسته‌بندی و متفرقه مربوط می‌شود.

برای موفقیت در زمینه پرورش قارچ لازم است که ابتدا افراد آموزش‌های لازم و دانش فنی این کسب و کار را به دست آورند. توجه داشته باشید که صرفا با مطالعه مقالات اینترنتی نمی‌توان در این حوزه موفق شد. بنابراین با شرکت در آموزش‌های عملی و کسب مهارت لازم و با کمک گرفتن از تجربه افراد فعال در این زمینه کسب و کار خود را آغاز کنید.

بررسی میزان سوددهی پرورش قارچ
میزان سود حاصل از پرورش قارچ با توجه به نوع قارچ بین 20 الی 30 درصد می‌باشد. بدین معنی که به ازای هر یک تن کمپوست می‌توان بین 200 الی 300 کیلوگرم قارچ برداشت نمود. پرورش قارچ از جمله مشاغل زوده بازده و پرطرفدار می‌باشد. با وجود اینکه افراد زیادی در این زمینه فعال هستند ولی هنوز هم فرصت‌های بی‌شماری برای سود بردن در این حوزه وجود دارد.

برای رسیدن به سود در مرحله اول لازم است که افراد علم این کار را کسب کنند. در اینجا منظور از کسب علم دریافت مدرک نمی‌باشد و افراد بی‌سواد نیز به راحتی میتوانند به این حوزه ورود پیدا کنند و شاغل شوند. یکی دیگر از پیش زمینه‌های موفقیت در این کسب و کار، استفاده از تجهیزات به روز می‌باشد. هم اکنون تولیدکننده‌های مختلفی نیازهای این صنعت را پاسخگو هستند که یکی از با تجربه ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها شرکت اندیشه سبز می‌باشد. تجهیزات ساخت این مجموعه با 12 ماه گارانتی و 10 سال تضمین قطعات یدکی به صورت آنلاین در فروشگاه اندیشه سبز نیز به فروش می‌رسند. این شرکت با بیش از 30 سال سابقه تولید، انواع تجهیزات سالن قارچ از جمله دستگاه‌های رطوبت‌ساز، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، هواساز سالن قارچ، کمپوست قارچ، دیگ بخار و ... را با بهترین کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها