یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
چند خطی با پدر ریاضیات جدید

نخستین شماره پرونده «قاب روایت»‌ به معرفی غلامحسین مصاحب می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پرتلاش و پرافتخار آنها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» منتشر شده است. بازخورد‌های این اتفاق مبارک باعث شد تا به این نتیجه برسیم که برشی از زندگی شخصی و حرفه‏ای این بزرگان زیر نام «قاب روایت» را برای خوانندگان کتاب‏دوست و فرهنگ‏مدار خبرگزاری کتاب ایران روایت کنیم.
 
در نخستین شماره از پرونده «قاب روایت» چند خطی به قلم محسن شاهرضایی، درباره غلامحسین مصاحب می‌خوانید؛ ریاضی‌دان و دانشنامه‌نویس مطرح کشورمان که به سبب کوشش‌های او در راه ترویج ریاضیات جدید در ایران، وی را «پدر ریاضیات جدید» در ایران می‌دانند.
 
«قاب روایت»، شماره یک:
«تنی خسته و قلبی بیمار داشت. طبیب او را از کار زیاد برحذر داشته بود ولی روح حقیقت‏جویش به تن‏آسایی و استراحت رضا نمی‏داد و هیچ تغییری در سبک زندگی‏اش ایجاد نشده بود. ساعت سه‏ونیم بامداد از خواب برمی‏خاست، قهوه را گرم می‏کرد و فنجانی می‏نوشید و تا حدود ساعت شش صبح در کتابخانه‏اش تحقیق و مطالعه می‏کرد. سپس دوش آب گرمی می‏گرفت و صبحانه‏ای را که همسر یا دخترش برایش می‏آوردند میل می‏کرد و قبل از هر استاد، دانشجو و یا کارمند دیگری در محل کارش حاضر می‏شد. اما دریغ از آن صبح که وقتی صبحانه را به روال هر روز به اتاقش بردند، با کالبد سرد و بی‏روحش مواجه شدند. مرد درحالی‏که همچنان قلم در دست داشت و آخرین صفحة کتاب قطور مقدمه‏ای بر تئوری اعداد را تصحیح می‏کرد، جان به جان‏آفرین تسلیم کرده و به سرای باقی شتافته بود. او غلامحسین مُصاحب بود؛ ریاضی‏دان و لغت‏شناس بزرگ ایرانی.»
 
«قاب روایت»، پرونده‌ای است که با همکاری بنیاد ملی نخبگان و خبرگزاری کتاب ایران به معرفی نامداران ایران زمین می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها