دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی در یک کتاب

کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» اثر نصرالله خلیلی تیرتاشی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» به قلم نصرالله خلیلی تیرتاشی با نگاهی جامع به جوانب مختلف مالیات تورمی به‌منظور کشف مبانی و چارچوب فقهی استفاده از آن و میزان انطباق با عدالت اقتصادی به‌عنوان مهم­ترین وظیفه دولت اسلامی، منتشر شد.
 
برای رسیدن به این هدف ابتدا پیامدهای منفی مالیات تورمی بررسی شده؛ سپس با لحاظ ادله لفظی از قرآن و سنت و معیار مصلحت نظام از کلام بزرگان از جمله امام خمینی (ره) به کشف چارچوب فقهی استفاده از مالیات تورمی پرداخته و در پایان راهکارهایی نیز برای جانشین مالیات تورمی ارائه شده است.
 
این کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول کلیات موضوع، شامل بیان مسأله، سؤال­های مطرح در تحقیقات این کتاب، هدف و ضرورت انجام تحقیق و فرضیه­ها و محدودیت‌­ها را دربرمی‌­گیرد. فصل دوم با عنوان بررسی ماهیت مالیات تورمی و پیامدهای آن، به موضوع­‌شناسی و بیان علل و آثار آن می­‌پردازد. فصل سوم ماهیت پول و اهمیت حفظ ارزش آن در اقتصاد اسلامی را بررسی می‌­کند.
 
فصل چهارم به بررسی فقهی اعمال سیاست ­مالیات تورمی، فصل پنجم، به بررسی سیاست‌­های مالیات تورمی اعمال شده در ایران با معیار مصلحت می‌پردازد و فصل ششم نیز به راهکارهای سیاستی جایگزین مالیات تورمی می­‌پردازد. در پایان و در فصل هفتم خلاصه، نتایج و پیشنهادهای تحقیق آمده است.
 
کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» در 363 صفحه، قطع رقعی و قیمت 54 هزار تومان ازسوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها