دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
 پارک وکیل آباد یکی از پارک‌های وسیع و قدیمی شهر مشهد به‌حساب می‌آید. وسعت این پارک 70 هکتار است و با آب قنات آبیاری می‌شود. امکانات این پارک شامل احداث خیابان، جدول‌بندی، کف‌سازی معابر، آب‌نما، اقامتگاه موقت، وسایل بازی کودکان و کافه رستوران هستند که از بهترین اقدامات شهرداری برای این پارک است. وکیل آباد به چند علت مانند قدمت، انبوهی از درختان کاج، نار، چنار، سرو و قرارگرفتن در دره‌ای باصفا و خوش آب‌وهوا و همچنین نهر‌های متعدد که در آن جاری است، مورد توجه گردشگران و ساکنان قرار می‌گیرد. آب این رودخانه از طریق چشمه وکیل‌آباد تامین می‌شود که سرچشمه آن را بند گلستان می‌دانند. آب‌وهوای این پارک در اغلب اوقات به‌اندازه‌ای خوب است که به منطقه ییلاقی مشهد شهرت دارد. در گذشته این پارک جنگلی را به نام‌های میرطراز یا باغ وکیل آباد می‌شناختند. این پارک توسط مالک آن، آقای حسین ملک، در سال 1348 به‌صورت رسمی وقف استفاده عموم شد. بازسازی این پارک با مصالح طبیعی در آبان ماه سال 1392 انجام شد. بعد از آن این پارک به شهرداری مشهد واگذار شده و هم‌اکنون در محدوده خدماتی منطقه 9 این شهر قرار دارد. آقای حسین ملک فرزند حاج کاظم ملک‌التجار بود و املاک، اشیا نفیس و کتابخانه‌ای گران‌قدر وقف عموم مردم ایران کرد تا نام خود را جاودانه بسازد. زمین‌های اهدایی او عمدتا در تهران، خراسان و به‌خصوص مشهد واقع شده است. برای مثال: قصر ملک شهرری، باغ وکیل آباد، باغ ملی مشهد، باغ صبای تهران، اراضی اهدا شده به فرهنگیان مشهد، بیمارستان‌های چناران و تربت جام و...

سنگ‌بستر این پارک از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده و علاوه‌بر زیبایی، استحکام و مقاومت بالایی نیز دارد. از همین سنگ در کف‌کاری، پله‌ها و نماکاری پله نیز استفاده کرده‌اند. چشمه‌ای قدیمی با سه دهانه در پارک وجود دارد که ترمیم شده و از برداشت غیرقانونی آب از آن جلوگیری شده است. از اقدامات انجام‌شده در این پارک می‌توان به بازسازی استخر، ساخت آب‌نما، ایمن‌سازی بستر قدیمی پارک، پارکینگ، احداث پل، 60 سرویس بهداشتی، پیاده‌روسازی،  گلخانه و باغ گیاه شناسی اشاره کرد که در سال‌های گذشته در پارک وکیل آباد انجام شده است. این پارک که طبیعت زیبا و آب‌وهوای خوبی دارد به‌عنوان ییلاق موردتوجه محلی‌های شهر بوده و روزانه بسیاری از مسافران با تور مشهد به این پارک جنگلی، از زیباترین نقاط گردشگری مشهد، سر می‌زنند.

کوهستان پارک شادی که حدودا 18 هکتار وسعت دارد در این منطقه احداث شده و برای دورهمی‌های خانوادگی شاد و مفرح مناسب است. این شهربازی انواع و اقسام وسایل تفریحی را دارد و آلاچیق‌هایی برای استراحت و گذران اوقات‌فراغت بازدیدکنندگان در آن درنظر گرفته شده است. دریاچه پارک وکیل آباد نیز به‌صورت فصلی در پاک وجود دارد که آب آن از قنات وکیل آباد سرچشمه می‌گیرد. نشستن کنار این دریاچه باعث سپری‎کردن اوقات خوش کنار خانواده و دوستانتان می‌شود. شما می‌توناید با رزرو هتل مشهد علی بابا تجربه یک اقامت بی نظیر در مشهد را داشته باشید و از پارک وکیل آباد در کنار دیگر جاذبه‌ها دیدن نمایید.
 
یکی دیگر از شگفتی‌های این پارک وجود باغ‌وحش وکیل‌آباد کنارش است که حیوانات گوشتخوار، علف‌خوار، آبزی، خزنده و پرندگان مختلفی دارد. حدود 850 حیوان از 125 گونه جانوری نگهداری می‌شود که نیمی از آن‌ها بومی هستند. ازجمله حیوانات موجود می‌توان به پلنگ آفریقایی، شیر آفریقایی، ببر بنگال، کفتار، خرس، شامپانزه و... اشاره کرد. در این باغ‌وحش چندین نوع پرنده و قسمت جداگانه‌ای برای حیوانات تاکسیدرمی‌شده درنظر گرفته شده است. این باغ‌وحش تنها باغ‌وحش مشهد و خراسان رضوی محسوب می‌شود و قدمت آن به حدود 65 سال پیش برمی‌گردد. اگر تمایل دارید با تور مشهد خصوصا تور ارزان مشهد به این شهر سفر کنید، بعد از نهایی‌کردن سفر خود این پارک جنگلی را در لیست دیدنی‌های خود بگذارید.
بیشتر بخوانید : هتل سهند مشهد

 
راه دسترسی به پارک وکیل‌آباد
پارک جنگلی وکیل آباد در هشت کیلومتری جنوب‌غرب شهر مشهد قرار دارد. بلوار عریض و زیبای وکیل آباد، میدان آزادی را به این پارک جنگلی متصل می‌کند. برای دسترسی به این پارک در استان مشهد درصورت نداشتن ماشین شخصی می‌توانید از مترو هم استفاده کنید. خط شماره یک در بلوار نخریسی است که به‌طور مستقیم شما را به این پارک جنگلی می‌رساند. با اتوبوس‌های مسافربری که در سطح شهر وجود دارد، می‌توانید سری به پارک وکیل آباد بزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها