شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
رفع مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی از اولویت‌های فرهنگی مجلس یازدهم است

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم حل مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات این نهاد فرهنگی از اولویت های کمیسیون فرهنگی مجلس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، محسن فتحی در دیدار با مدیرکل و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، با تاکید بر حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی، گفت: ارتقای سرانه مطالعه از ملزومات توسعه فرهنگی است که این مهم با حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی میسر می‌شود.

وی بیان کرد: این مجموعه فرهنگی با ترویج فرهنگ مطالعه نقش بسیار مهمی را در ارتقای آگاهی و بصیرت جامعه و در نتیجه توسعه کشور ایفا می‌کند.

فتحی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در زمینه اعتبارات و حق و حقوق کارکنان و کتابداران تصریح کرد: رفع موانع قانونی و ارتقای سطح حقوقی این مجموعه فرهنگی از اولویت‌های فرهنگی در مجلس یازدهم است.

نماینده مردم شهرستان سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت موجود در شان نهاد فرهنگی کتابخانه‌های عمومی و نیروهای آن نیست، گفت: خوشبختانه در این دوره بیشتر نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای به این مقوله دارند و بنده به عنوان یکی از این نمایندگان قول مساعد می‌دهم که مشکلات این حوزه حل شود.

فتحی از کتاب به عنوان یکی از ارکان مهم در حوزه فرهنگ نام برد و گفت: اگر می‌خواهیم سرانه مطالعه کشور را افزایش دهیم و به توسعه فرهنگی برسیم، باید از نهاد کتابخانه‌های عمومی حمایت کنیم.


وی در ادامه از تلاش برای افزایش بودجه فرهنگی استان کردستان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کردستان استانی فرهنگی است، لازم است بسترهای لازم برای برای توسعه شاخص‌های این بخش بیش از پیش فراهم شود.

این نماینده مجلس با اشاره به نامگذاری کردستان از سوی مقام معظم رهبری با عنوان استانی فرهنگی، افزود: در این راستا از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخواست شده است که به صورت ویژه به استان کردستان توجه شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت این نهاد فرهنگی در کردستان عنوان کرد: در حال حاضر 80 باب کتابخانه عمومی در کردستان فعال است که 50 باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد مخدومی تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان کردستان را 50 هزار نفر عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون بالغ بر 800 هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف و متنوع در کتابخانه‌های عمومی موجود است و در دسترس علاقمندان قرار دارد.

وی با اشاره به کمبود سرانه فضای مطالعه در استان کردستان، بیان کرد: شاخص سرانه فضای مطالعه در استان 1.3 متر مربع به ازای هر یکصد نفر از جمعیت است که در مقایسه با میانگین کشوری در سطح پایینی قرار دارد.

مخدومی با اشاره به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگی، کشور عنوان کرد: کتاب و کتابخوانی از ارکان مهم در حوزه فرهنگی است و نیل به توسعه فرهنگی در گروِ حمایت از متولیان حوزه کتاب است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه این نهاد فرهنگی با مشکلات و دغدغه‌های زیادی به ویژه در زمینه اعتبارات مواجه است، اضافه کرد: امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات و موانع موجود در این نهاد رفع شود.

محسن فتحی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار با حضور در کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج از این مجموعه فرهنگی بازدید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها