چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
امروز وظیفه کتابخانه‌های عمومی تنها امانت کتاب نیست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه امروزه وظیفه کتابخانه‌های عمومی تنها امانت کتاب نیست، گفت: کتابخانه‌های عمومی باید برنامه‌های متنوعی ازجمله نشست‌های کتاب‌خوان، مسابقات کتاب‌خوانی، رونمایی از کتاب، قصه‌گویی و ....در دستور کار داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از کردستان، محمد مخدومی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، امروز (چهارشنبه 22 مرداد) در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان، بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تمرکز بر اجرای برنامه در فضای مجازی بیشتر شده است. خوشبختانه استان کردستان در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است.

وی از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نام برد و افزود: امروزه وظیفه کتابخانه‌های عمومی تنها امانت کتاب نیست، بلکه برنامه‌های متنوعی ازجمله نشست‌های کتاب‌خوان، مسابقات کتابخوانی، رونمایی از کتاب، قصه‌گویی و ... در این نهاد برگزار می‌شود.

مخدومی راه‌اندازی و ایجاد کتابخانه سیار و مشارکتی را از راهکارهای ارتقای سطح دسترسی عمومی به کتاب برشمرد و گفت: این مهم با همکاری و حمایت مسئولان در شهرها و روستاها میسر می‌شود. همچنین راه‌اندازی کتابخانه در ساختمان‌های بدون استفاده سازمان‌ها و ادارات در شهرها و روستاها به‌صورت حق انتفاع از دیگر راهکارهای ارتقای فضای کتابخانه‌ای است.
      
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان درباره راه‌اندازی محافل ادبی در این نهاد فرهنگی، اظهار کرد: نخستین جلسه راه‌اندازی محافل ادبی کردستان به‌صورت مجازی و با عنوان گلشن کردستانی در ابتدای مردادماه سال جاری برگزار شد.

وی حمایت از نویسندگان و ناشران بومی را از برنامه‌های مهم کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: تنها در سال گذشته بالغ بر پنج هزار نسخه کتاب از نویسندگان و ناشران بومی خریداری و در کتابخانه‌ها توزیع شده است.

ضرورت ارتقای شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در دهگلان 
فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی دهگلان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت تنها یک باب کتابخانه در این شهرستان، گفت: ارتقای شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در دهگلان ضروری است. در حال حاضر تنها کتابخانه عمومی نهادی در این شهرستان، کتابخانه شهید دکتر مجید شهریاری است و این امر زیبنده و شایسته نیست.

وی با اشاره به نرخ بالای سواد در شهرستان دهگلان ادامه داد: این شهرستان از نظر نرخ سواد و افراد تحصیل‌کرده در استان کردستان زبانزد است و باید با برنامه‌ریزی و جذب اعتبارات لازم، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی را ارتقا داد.

فرماندار دهگلان درباره شاخص بالای امانت کتاب در تنها کتابخانه عمومی این شهرستان نیز بیان کرد: این امر نشان می‌دهد میزان توجه به کتاب در دهگلان بالاست و باید بسترهای لازم برای ارتقای شاخص‌های کتاب‌خوانی فراهم شود.

شمس، نقش فضای مجازی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی مهم برشمرد و افزود: استفاده مفید از این ظرفیت به‌ویژه در حوزه فرهنگ می‌تواند تأثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

وی خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی شد و گفت: موازی کاری سبب هدررفت زمان و هزینه می‌شود و باید دستگاه‌های متولی این بخش با هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب برنامه‌های مشترک و اثرگذاری برگزار کنند.

نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در میان کودکان
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به عضویت هفت هزار و 122 نفر در کتابخانه های عمومی قروه، اظهار کرد: از این تعداد 609 عضو را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.

حبیب‌الله مشیرپناهی با بیان اینکه نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در میان کودکان امری ضروری است، ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 328 کودک در کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان عضویت دارند.

وی تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی دهگلان را 27 هزار و 840 نسخه برشمرد و گفت: در سال گذشته این شهرستان ازنظر تعداد امانت کتاب در استان کردستان رتبه نخست را کسب کرده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دهگلان، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی را در شهرستان دهگلان بسیار پایین عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دو پروژه ساخت کتابخانه در شهرهای دهگلان و بلبان‌آباد وجود دارد که به دلیل نبود اعتبار متوقف است.

مشیرپناهی در پایان خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه‌های عمومی شد و گفت: این حمایت در نهایت به نفع جامعه است و توسعه فرهنگی را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها