دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
هنوز اقتصاد جهان از بحران 2008 خارج نشده است

احمد سیف می‌گوید: «بحران در اقتصاد جهانی: بعد چه؟» کتابی است که پیشتر از بحران ویروس کرونا تنظیم کرده بودم. در این پژوهش، گزارش مختصری از بحران جهانی سال 2008 دارم که هنوز اقتصاد جهان از آن بحران خارج نشده است.

احمد سیف، استاد نیوکالج لندن که اقتصاد سیاسی تدریس می‌کند به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آثاری که در دست چاپ دارد، گفت: افزون بر کتابی که به تازگی با نام «اقتصاد ایران به روایت اسناد در قرن نوزدهم» پژوهش گسترده‌تری درباره تجارت خارجی ایران در قرن نوزدهم انجام داده‌ام و این کتاب تقریبا آماده است که تحت عنوان «تجارت خارجی و عقب ماندگی ایران در قرن نوزدهم» منتشر خواهد شد. البته مانده که ناشری پا پیش بگذارد و مایل به انتشار آن باشد.

وی در ادامه افزود: البته در کنار پژوهش‌هایی که درباره تاریخ اقتصادی ایران انجام می‌دهم، به دلیل تدریس پاره وقتی که هنوز انجام می‌دهم، در حوزه اقتصاد سیاسی هم پژوهش می‌کنم و کتابی دارم تحت عنوان «سرمایه‌داری کازینوئی» که امیدوارم همین روزها از سوی نشر کرگدن منتشر شود.

سیف به اثر دیگری که مشغول نگارش آن است نیز اشاره کرد و گفت: کتاب منتشر نشده‌ای هم هست تحت عنوان «بحران در اقتصاد جهانی: بعد چه؟» که مدتی پیشتر از بحران ویروس کرونا آن را تنظیم کرده بودم. در این پژوهش، گزارش مختصری دارم از بحران جهانی سال 2008 ولی حرف اصلی این کتاب این است که اقتصاد جهان از آن بحران خارج نشده است.

این استاد دانشگاه افزود: بحران مالی ۲۰۰۸ مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۵ ظاهر شد و تا ۲۰۰۸ ادامه یافت. این بحران با حاد شدن بحران مسکن در آمریکا آغاز شد که در نهایت منجر به بدهکاری مردم به سیستم بانکی شد به‌طوری‌که خانه‌های این افراد که به عنوان ضمانت در نظر گرفته شده بود، به نقدینگی تبدیل نمی‌شد.

وی در پایان سخنانش به ویروسی که جهان را در تسخیر خود گرفته است نیز پرداخت و افزود: البته اکنون -پس از بحران ویروس کرونا- وضع به گونه دیگری درآمده است و شاهد مشکلات بیشماری هستیم که بررسی جداگانه‌ای می‌طلبد.

احمد سیف در ایران در مدرسه عالی بازرگانی سابق درس خوانده و بعد در سال 1348 برای ادامه تحصیل به انگلستان رفته است. در دانشگاه‌های گلاسگو، منچستر و سرانجام ردینگ درس خوانده و چند سال پیش، پس از 30 سال تدریس در دانشگاه بازنشسته شده و در حال حاضر به طور پاره وقت در نیوکالج در لندن اقتصاد سیاسی تدریس می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها