پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
محفل ادبی پروین اعتصامی در قم افتتاح شد

هم‌زمان با دهه ولایت، محفل ادبی پروین اعتصامی با حضور سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم، در این شهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، عاطفه جوشقانیان؛ دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی، در آئین افتتاح این محفل، ضمن تبرک دهه ولایت، راه‌اندازی این محافل در سراسر کشور را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم با تشکیل این محفل‌ها شاهد رشد و ارتقاء سطح فرهنگی در کشور باشیم.
 
وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این محافل، بهره‌مندی از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی و رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان عضو کتابخانه و آشنایی مخاطبان با مفاخر ادبی و فرهنگی کشور است.
 
جوشقانیان افزود: در این محفل از حضور اهالی قلم قم که به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند، استفاده خواهیم کرد، چراکه هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادینه‌سازی و غنای فرهنگی و ادبی هر استان است.
 
دبیر محفل ادبی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: برنامه‌هایی که در محفل ادبی پیش‌بینی ‌شده، متناسب با موضوعات ملی و مذهبی است که در آن کتاب‌های متنوعی معرفی و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
 
وی همچنین گفت: پروین اعتصامی از مفاخر ارزشمند ادبی ایران اسلامی است و به همین خاطر این محفل به نام این بانوی فرهیخته نامگذاری شده که یادآور اشعار ارزشمند بانوی شعر و ادب پارسی‌گوی مدفون در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (ع) است.
 
در ادامه این آئین، محمدکاظم سحری؛ کتابدار پیشکسوت کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای با معرفی کتاب «آشنایی با زندگی امام هادی (ع)» اظهار کرد: این کتاب دارای چند فصل است که در فصل نخست به القاب و کنیه امام هادی (ع) می‌پردازد. فصل دوم این کتاب سفر امام علی‌النقی (ع) از مدینه به سامرا را بیان کرده که علت سفر امام هم اجبار از سوی متوکل، حاکم ظالم عباسی بود که این سفر نیز مانند سفر امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) از سوی مأمون به خراسان بوده است.
 
وی افزود: فصل سوم این کتاب، زندگی امام هادی (ع) در شهر سامرا را روایت می‌کند و فصل چهارم ارتباط امام (ع) با شیعیان را تبیین کرده است. فصل پنجم کتاب «آشنایی با زندگی امام هادی (ع)» نیز به یکی از اقدامات بی‌نظیر امام علی‌النقی(ع) اشاره دارد که معرفی اهل‌بیت (ع) به زبان زیارت در جامعه کبیره است. در فصل ششم کتاب به زندگی فرزندان امام هادی (ع) و نهایتا در فصل هفتم به شهادت امام علی‌النقی (ع) پرداخته شده است.
 
مجید شرافت از شاعران آئینی استان قم نیز در سخنانی کوتاه گفت: محفل‌های ادبی، شروع خوبی برای معرفی نویسندگان و نقد آثار آنان است. علاوه بر اینکه باعث پرهیز از کارهای تکراری می‌شود و هر نویسنده‌ای مخاطب خود را می‌شناسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها