شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
درگذشت کارگردانی که به شاعر سینما شهرت داشت

خسرو سینایی، کارگردانی که پیوند عمیقی با شعر و ادبیات داشت، عصر امروز درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) خسرو سینایی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگساز، نوازنده و شاعر بود که عصر امروز پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.

خسرو سینایی، بیش از هرچیز به مستندهایی که ساخته بود شهرت داشت اما او در میان اهالی ادبیات هم محبوب بود به سبب شعرها و آثاری که در این زمینه یعنی ادبیات از خود به جا گذاشت او را شاعر سینما می‌نامیدند. 

او نخستین مجموعه شعر خود با عنوان «تاول‌های لجن» را در سال ۱۳۴۲ به چاپ رساند. «اتاق صورتی»، مجموعه‌ای از ۵۲ قطعه شعر، دیگر دفتر شعر منتشرشده از این فیلم‌ساز است. او همچنین مجموعه‌ای از شعرهایش را که در فاصله سال‌های ۳۴ تا ۹۴ سروده بود با آهنگسازی خود و خوانش مهرداد اسکویی در قالب کتاب صوتی «یادگاری» منتشر کرد.

از سینایی یک فیلم مستند به نام «گفت‌وگو با سایه» که با محوریت زندگی و اندیشه‌های صادق هدایت ساخته است، نیز به جا مانده است.

وی همچنین ترجمه کتاب‌های «جلوه‌های ویژه تصویری در سینما و تلویزیون»، «سینمای بعد از کمونیسم»، «فیلمسازان بزرگ جهان»، «سیاحت و ماجراهای من در ایران» نوشته آرمین و مبری که ترجمه از متن آلمانی و هنوز منتشر نشده را در کارنامه خود دارد. 

خسرو سینایی عصر امروز 11 مرداد 99 در 80سالگی بر اثر بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    علت ممنوعيت فيلمسازي براي او چه بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها