شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
داستان مبارزات رئیس‌علی دلواری به کتاب‌های درسی راه یافت

داستان زندگی و مبارزات رئیس‌علی دلواری (از رهبران قیام جنوب علیه استعمار انگلستان) با هدف آشنایی بیشتر کودکان ایرانی با شخصیت این مبارز، از سوی گروه تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در جدیدترین چاپ کتاب فارسی پنجم دبستان گنجانده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، داستان «رئیس‌علی» برگرفته از کتاب «رئیس‌علی دلواری» به قلم سیروس فتحی، نویسنده‌ دشتستانی است. داستان «رئیس‌علی» درس هشتم از بخش «بخوان و بیندیش» را در فصل سوم کتاب فارسی پنجم دبستان، به‌خود اختصاص داده است. این‌ فصل از کتاب با عنوان «ایران من» نام‌گذاری شده است.

«سیروس فتحی» کارشناس ارشد حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر که از فرهنگیان با سابقه‌ بوشهر و عضو شورای سرپرستی کانون شاعران و نویسندگان آموزش و پرورش این استان به ‌شمار می‎رود، این خبر را اعلام کرده است.

فتحی، خود کتاب «رئیس‌علی دلواری» را در سال ۱۳۹۲ نوشته و به‌همت انتشارات «مدرسه» به‌چاپ رسانده است. این کتاب در سال ۱۳۹۶ به چاپ چهارم رسید و قرار است چاپ جدید آن نیز به‌زودی منتشر شود.

 
یادآوری می‌شود، رئیس‌علی دلواری، زاده‌ دلوار شهرستان تنگستان (استان بوشهر) و از رهبران قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه تجاوز دولت بریتانیا در جنگ جهانی اول بود. وی در ۱۲ شهریورماه سال ۱۲۹۴ هجری شمسی با دسیسه‌ انگلیسی‌ها به‌دست یکی از افراد نفوذی به شهادت رسید. سالگرد شهادت رئیس‌علی دلواری در تقویم ملی به‌عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار» نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها