پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها در مجلس پیگیری شود

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، گفت: لازم است قوانین که نیاز به اصلاح دارد اعلام شده تا به عنوان طرح یا لایحه در مجلس مطرح و رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس با هدف تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی، اصلاح تناقضات قانونی نهاد و وضعیت معیشتی کتابداران با نماینده مردم شیراز و زرقان دیدار و گفت و گو کرد.

روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در خصوص تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی شیراز و زرقان و توضیح درباره نواقص قانونی نهاد کتابخانه‌ها با ابراهیم عزیزی نماینده منتخب مردم شیراز و زرقان دیدار کرد.
 
ابراهیم عزیزی نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در این دیدار گفت: هر کشور و هر ملتی که به امر کتاب و کتابخوانی اهمیت دهد، زمینه رشد همه جانبه خود را فراهم کرده‌است و غفلت از آن باعث عقب ماندگی فرهنگی و رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود که خسارات جبران ناپذیری برای آن کشور و ملت به بار خواهد آورد.
 
عزیزی ضمن اشاره به اهمیت مطالعه گفت: اوایل انقلاب موجی از کتاب و کتابخوانی راه افتاده بود و این موج فرهنگی حتی در جبهه و دفاع مقدس ادامه داشت تا جایی که در آن دوران رزمندگان با خواندن کتاب اوقات فراغت خود را سپری می‌کردند. اما در سال‌های اخیر توجه به این امر کمرنگ شده است که باید برنامه‌ریزی شود تا دوباره مردم با روش‌های مختلف از جمله ایجاد جذابیت در محیط کتابخانه‌ها، تزریق منابع مناسب و برگزاری برنامه‌های خوب و کاربردی جذب کتابخانه‌ها شوند.
 
عزیزی در خصوص نواقص و تناقضات قانونی نهاد گفت: لازم است قوانین که نیاز به اصلاح دارد اعلام شده تا به عنوان طرح یا لایحه در مجلس مطرح و رسیدگی شود؛ این در حالی است که به ثمر رسیدن آن نیازمند پیگیری‌های مستمر نهاد است.
 
نماینده مردم شیراز ادامه داد: در شورای شهر هم نیاز به اصلاح قوانین داریم تا شهرداری‌ها موظف به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌ها باشند و حتی اگر لازم باشد این سهم افزایش پیدا کند.
 
او درخصوص افزایش فضای کتابخانه‌ای پیشنهاد داد: شهرداری‌ها باید موظف شوند در کنار  فضای سبز یا مجتمع‌های مسکونی بزرگ، کتابخانه هم بسازند.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیزدر این دیدار ضمن تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی کلان‌شهر شیراز گفت: شیراز تنها کلان‌شهری است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد اما پیگیری‌ها در این زمینه انجام شده و زمین کتابخانه جای‌نمایی شده است. با توجه به اینکه امسال شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده‌است اگر کار ساخت کتابخانه مرکزی از همین امسال شروع شود، اتفاق بسیار خوب و مبارکی است.
 
روح الله منوچهری ادامه داد: کتابخانه شهید دستغیب به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز، نیز در پروژه ای کلان در دست به سازی است که امیدواریم این پروژه تا پایان سال به اتمام رسیده و کتابخانه بازگشایی ‌شود.
 
او با اشاره به منابع درآمدی کتابخانه‌ها گفت: بیشترین بخش درآمد کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و کمکی است که دولت به نهاد می‌کند که این منابع کفاف هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها را نمی‌کند.
 
منوچهری با تصریح اینکه از این پس سالن‌های مطالعاتی خصوصی باید با مجوز فعالیت کنند، ادامه داد: در حال حاضر بحث صدور مجوز برای  احداث و فعالیت سالن‌ های  مطالعه خصوصی در اداره کل کتابخانه های عمومی فارس آغاز شده است. با این کار هم مشکل سالن مطالعه در برخی نقاط شهر که کتابخانه وجود ندارد حل می‌شود و هم برای تعدادی اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های فارس گفت: در قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌ها تناقضات و تعارضات فراوانی به چشم می‌خورد که این تناقضات مانع بزرگی بر سر راه حرکت رو به جلو و پیشرفت کتابخانه‌ها شده است. این تناقضات قانونی حتی بر وضعیت معیشتی کتابداران نیز تاثیر گذاشته است به صورتی‌که در پرداخت حقوق و نحوه افزایش حقوق کتابداران به علت نداشتن فصل یک و شناسه کارمندی مشکل ایجاد کرده است.
 
منوچهری ابراز امیدواری کرد این تناقضات با کمک و همراهی مجلس به زودی برطرف شود تا کتابخانه‌ها از رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است دور نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها