چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
قصه‌گویی؛ رسانه‌ای قدرتمند در انتقال فرهنگ

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در اختتامیه نخستین مسابقه قصه‌گویی خانوادگی در این شهر، گفت: قصه‌گویی از ارکان ارزشمند فرهنگ ما و یک رسانه قدرتمند در انتقال فرهنگ جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، اختتامیه نخستین مسابقه قصه‌گویی خانوادگی با حضور عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به‌صورت مجازی برگزار شد.

ملازینلی با اشاره به اهمیت توجه به قصه و قصه گویی در جامعه گفت: قصه‌گویی از ارکان ارزشمند فرهنگ ما و یک رسانه قدرتمند در انتقال فرهنگ جامعه است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد افزود: قصه‌گویی در قامت یک رسانه می‌تواند ذهن و اندیشه مخاطب را درگیر کند، به همین جهت گسترش فرهنگ و هنر فاخر قصه گویی کار ارزشمندی است. به‌شخصه قصه را خیلی دوست دارم زیرا به اثرگذاری آن اعتقاد دارم.

وی با اشاره به خاطرات گذشته خود گفت: به یاد دارم در سال‌های نوجوانی و زمان جنگ که تلویزیون برنامه چندانی نداشت و به‌علت شرایط جنگی، اغلب اوقات خاموشی برقرار بود، افتخار داشتم که حدود 90 قصه را برای هم محله‌ای‌هایم تعریف کنم و شاید همین قصه‌گویی، جرقه‌ای بود که بعدها به سمت هنر نمایش رفتم.

ملازینلی در خصوص فعالیت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برای گسترش قصه‌گویی گفت: تمام تلاش ما این است هر کجا که هنرمندان، بخش خصوصی و سایر نهادها فعالیتی در این زمینه انجام می‌دهند، موازی‌کاری صورت نگیرد بلکه ما همیار فعالان این عرصه باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما جشنواره خوب قصه‌گویی را داشتیم، جشنواره داستان‌گویی قرآنی با تاکید بر قصه‌های قرآنی نیز در دستور کار ماست. به هر حال هر زمان که لازم باشد برای گسترش این هنر فاخر تلاش کرده و از هنرمندان این عرصه حمایت خواهیم کرد.

ملازینلی اظهار امیدواری کرد که شاهد گسترش فرهنگ قصه گویی بوده و ارتباطات جدیدی را در این حوزه آغاز کنیم.

مدیر انجمن تخصصی قصه‌گویان سروش نیز در این برنامه ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران و همراهان مسابقه گفت: ما تلاش کردیم در دوران قرنطینه و در ایامی که همه دنیا درگیر این بیماری هستند و خبرهای بدی می‌شنویم که همه را ناامید کرده، محیط و شرایطی را فراهم کنیم که یک بافت فرهنگی بین اعضای خانواده ایجاد شود.

آمنه اولیا ادامه داد: می‌خواستیم در دوران قرنطینه به وحدت برسیم و ریشه کانون خانواده را تحکیم ببخشیم در نتیجه ایده مسابقه قصه‌گویی خانوادگی را به سرانجام رساندیم.

مسئول دبیرخانه اولین مسابقه قصه‌گویی خانوادگی در مراسم اختتامیه آن گفت: در این مسابقه 25 خانواده شامل 62 شرکت‌کننده در سه بخش قصه گویان کادر درمان، قصه گویان حرفه ای و آماتور حضور داشتند.

مطهره السادات رکن الدینی افزود: هیات داوران شامل مریم حیدری کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سامان قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه و محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزد، از مجموع 25 گروه قصه‌گو، 9 گروه خانوادگی را برگزیده اعلام کرد که هدیه آن‌ها شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ویژه است. همچنین هیات داوری، بنابر موضوع و هدف علمی و اجتماعی برگزارکنندگان اولین مسابقه قصه‌گویی خانوادگی (انجمن تخصصی قصه‌گویان سروش و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی یزد) دو گروه را در بخش قصه‌گویان حرفه‌ای شایسته تقدیر دانسته و به دبیرخانه اعلام کرد.

در پایان اسامی برگزیدگان نخستین مسابقه قصه گویی خانوادگی به شرح زیر اعلام شد که به شرح زیر است:

قصه‌گویان کادر درمان: گروه فاطمه منصوری و زهرا زارع با قصه پیرزن و کرونا
قصه‌گویان آماتور:گروه فرحناز چهل مرداله آبادی، سپنتا و چیستا داستان با قصه شاهین و کبک
گروه محمد میرحسینی، فاطمه رضایی حسین آباد، یاسمین زهرا میرحسینی و محمدیاسین میرحسینی با قصه کی منو اینجا کاشته؟
گروه فاطمه میری، امیرعباس و مهدیه میری با قصه پسرگشنه
قصه‌گویان حرفه‌ای: گروه هانیه اعتمادیان و محمد طه اعتمادیان با قصه خیابونای تهرون
گروه فاطمه اسلامی، نصرت اسلامی و آوا شاه‌آبادی با قصه مال مردم، مال مردمه
گروه فریده کشمیری و فائقه کشمیری با قصه خاطرات بی‌بی جان
گروه زهرا حبوباتی و امیرحسین جوادیان‌زاده با قصه سنگ آسیاب
گروه مهدیه آرایی، طیبه محمدی و علی آرایی با قصه سر پیری و معرکه‌گیری
گروه اشرف ابراهیمی، غزل‌السادات حسینی و هستی محمدی با قصه مادربزرگ مهربون و گروه اعظم‌السادات حیدری، نصرت ابویی مهریزی، سیدمحمود حیدری، اکرم السادات حیدری، مبینا ابویی و زهرا ابویی با قصه بی‌بی گل نیز شایسته تقدیر شدند.
قصه‌گویی زنده، اجرای گروه موسیقی ناشنوایان و اجرای موسیقی محلی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط