در نشستی با مربیان کانون پرورش فکری استان فارس مطرح شد؛

بیوک ملکی: باید تلاش کرد تا دوباره کتاب‌خوانی در وجود بچه‌ها نهادینه شود

بیوک ملکی، شاعر، نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت کانون در پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، گفت: در دهه 60 و 70 که تعداد کودک و نوجوان نصف جمعیت امروز بود، حداقل 20 هزار و حداکثر 70 هزار تیراژ کتاب را شاهد بودیم.
بیوک ملکی: باید تلاش کرد تا دوباره کتاب‌خوانی در وجود بچه‌ها نهادینه شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، «بیوک ملکی» که به مناسبت 18 تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در نشستی مجازی با مربیان و کارشناسان کانون فارس سخن می‌گفت، به سابقه عضویت خود در کانون اشاره کرد که فاصله طولانی خانه تا کتابخانه کانون را طی می‌کرده و برای شرکت در فعالیت‌ها و امانت کتاب به کانون می‌آمده و اگر شانس می‌آورده، جای خالی برای نشستن روی صندلی کانون پیدا می‌کرده است و بعد از شرکت در فعالیت نقاشی دو کتاب امانت می‌گرفته و تا برسد به خانه، کتاب‌ها را خوانده است.
 
شاعر «وچه دریچه‌ها» بعد از مرور خاطرات کودکیش در کانون، به اهمیت کار مربیان اشاره کرد و گفت: اگر مربی بر کار خود تسلط نداشته باشد، گرایشی هم از جانب مخاطب برای حضور در کانون وجود ندارد. در شرایط فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی به فرهنگ و کتاب و شیوع کرونا، کتابخانه‌ها رونق گذشته را ندارد اما باید به عنوان مربی و مسئول فرهنگی برای شرایط پساکرونا فکر کرد تا دوباره بچه‌ها با میل و رغبت در مراکز کانون حاضر شوند.
 
این تصویرگر حوزه کتاب کودک و نوجوان با انتقاد از شرایط کنونی و پایین بودن آمار مطالعه و کتاب‌خوانی گفت: تیراژ پایین انتشار کتاب و کتاب‌خوانی به شدت دچار رکود شده است؛ در حالی که در دهه 60 و 70 که تعداد کودک و نوجوان نصف جمعیت کودک و نوجوان امروز بود، تیراژ حداقل 20 هزار و حداکثر 70 هزار را شاهد بودیم. در این راه همه‌ی ما مقصریم؛ شاعر، نویسنده، اهالی فرهنگ، صدا و سیما و ناشران و البته ورود رسانه‌ها و شبکه‌های گسترده مجازی هم بی‌تأثیر نبوده است.
 
ملکی در ادامه گفت: باز هم معتقدم باید تلاش کرد تا دوباره کتاب‌خوانی در وجود بچه‌ها نهادینه شود؛ اگر کودک و نوجوان لذت کتاب خواندن را بچشد، هرگز آن را کنار نمی‌گذارد؛ پس هنوز هم می‌توان با علاقه، شوق و امید در این راه گام برداشت.
 
شاعر «بر بال رنگین‌کمان» یک درخواست هم داشت؛ او از مربیان خواست تا مخاطب را با شیوه‌ درست خواندن شعر آشنا کنند و درست‌خوانی را در اولویت فعالیت‌ها قرار دهند تا مخاطب با رعایت علائم نگارشی و صحیح‌خوانی شعر، به درک معنا و مفهوم شعر برسد.
 
یادآور می‌شود، این نشست با پرسش و پاسخ مربیان و بیوک ملکی ادامه یافت و پایان گرفت.
کد مطلب : ۲۹۲۸۶۵
http://www.ibna.ir/vdcjm8e8iuqehoz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما