دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
وعده کاستن از مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان کردستان

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس با اشاره به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در حوزه فرهنگ، عنوان کرد: با همکاری و هماهنگی سایر نمایندگان تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این نهاد فرهنگی رفع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با هدف بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی با نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پرویز اوسطی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس در این دیدار گفت: در آینده‌ای نزدیک و و با همراهی سایر نمایندگان استان کردستان با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دیدار خواهیم کرد تا راهکارهای اساسی به منظور حل مشکلات این نهاد فرهنگی و کتابداران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مسائل و مشکلات موجود در این نهاد فرهنگی که با هدف ارتقای سرانه مطالعه و توسعه کشور فعالیت می‌کند، پذیرفتنی و زیبنده نیست و باید به‌صورت اصولی رفع شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به کتاب را بزرگترین آفت برای جامعه برشمرد و اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در سعادتمندی جامعه و توسعه کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

فضای کتابخانه‌های عمومی در کردستان فقط 21 هزار مترمربع است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی، به مشکلات کتابخانه‌های عمومی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر کمبود اعتبارات در این نهاد فرهنگی و خدمات‌رسان به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

محمد مخدومی ادامه داد: کتابداران به‌عنوان قشر اثرگذار در حوزه فرهنگ از نظر وضعیت حقوق و مزایا در مقایسه با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها در وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و این امر به یک دغدغه بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است.

وی نقش کتابداران را در آگاهی و بصیرت جامعه بسیار مهم برشمرد و افزود: این قشر با تلاش در راستای ارتقای آگاهی و بصیرت در جامعه نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند و بی‌توجهی به آن‌ها به حوزه فرهنگ صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان خواستار حمایت قانونگذاران از کتابخانه‌های عمومی شد و گفت: نوع نگاه مجلس به این نهاد فرهنگی، عمومی و خدمات‌رسان بسیار مهم است و امیدواریم در مجلس یازدهم شاهد تحولات گسترده‌ای در این حوزه و رفع مشکلات باشیم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان پرداخت و گفت: در حال حاضر در استان کردستان 80 باب کتابخانه عمومی فعال وجود دارد که از این تعداد 50 باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

مخدومی تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی را 50 هزار نفر عنوان کرد و افزود: همچنین بالغ بر 750 هزار جلد کتاب با موضوعات متنوع و مختلف در قفسه‌های کتابخانه‌ها در دسترس مخاطبان قرار دارد.

وی کمبود فضا را از مهم‌ترین مشکلات کتابخانه‌های عمومی در کردستان ذکر کرد و بیان داشت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان 21 هزار متر مربع است و این شاخص در مقایسه با میانگین کشوری بسیار پایین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها