یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کتاب «افتراح تعلیم ابتدایی یا تعلیم عالیه» نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «اقتراح تعلیم ابتدایی یا تعلیم عالیه» در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هجدهمین مجموعه نشست‌های علم و جامعه از سوی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود. در این نشست کتاب «افتراح تعلیم ابتدایی یا تعلیم عالیه» نقد و بررسی خواهد شد.

در این کتاب پرسشی مهم و تعیین‌کننده در سال‌های ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ برای دست یافتن به پاسخی برای سیاستگذاری در نظام آموزشی ایران مطرح شده است.

این نشست دوشنبه 16 تیرماه ساعت 15 تا 17 با حضور قاسم زائری، ابراهیم توفیق و رضا ماحوزی به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

کتاب «اقتراح تعلیم ابتدایی یا تعلیم عالیه (مجله آینده ۱۳۰۵-۱۳۰۴)» با بازنویسی قاسم زائری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران به همت انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.
 
در بخشی از مقدمه‌ای که جبار رحمانی دبیر مجموعه تأملات صاحب‌نظران ایرانی در باب آموزش عالی بر این کتاب نوشته می‌خوانیم: «مطالعه آموزش عالی در ایران نه تنها برای فهم این نهاد و سیاست‌گذاری‌های متناسب برای آن ضروری است، بلکه علم و دانشگاه مقولات کلیدی برای فهم تاریخ معاصر ایران نیز هستند. تجربه ایرانی از دانشگاه و علم در جهان جدید، یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز در فهم ایران مدرن است. مواجهه‌های اولیه ایرانیان با علم مدرن و نهادهای آموزش عالی در بطن خود بیانگر پیچیدگی‌ای است که نمی‌توان آن را به یک الگو و رویکرد مشخص فروکاست؛ اینکه چه کسانی و با چه درکی از علم و نهاد دانشگاه و در چه شرایطی آموزش عالی مدرن را در ایران تأسیس کردند و در عمل چه نسبتی بین این نهاد جدید با سنت‌های قبلی آموزشی و علمی در ایران برقرار شد، و همچنین، نهاد آموزش عالی چه رابطه متقابلی با جامعه ایرانی پیدا کرده، بسته به دوره‌های مختلف تاریخ معاصر ایران و همچنین گفتمان‌های سیاسی و فرهنگی غالب، متغیر بوده است.»

نشانی برنامه به صورت حضوری در پاسداران، خیابان گلستان یکم (شهید مومن‌نژاد)، پلاک 124 برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت مجازی www.instagram.com/iscs.ac.ir6  این برنامه را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها