پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
احسان رضایی: جایزه جمال‌زاده باید مستمر باشد

احسان رضایی، داستان‌نویس، منتقد ادبی و کتاب مجری اختتامیه دومین دوره جایزه جمال‌زاده گفت:نام‌گذاری جایزه‌ای به نام او به‌نوعی ادامه راه و مسیرش محسوب می‌شود و بسیار خوشایند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اصفهان،مجری اختتامیه دومین دوره جایزه جمال‌زاده گفت: من هم دوستان عزیز اصفهانی دارم هم  شهرها را خیلی وقت‌ها با آدم‌هایشان به خاطر می‌آوریم و اصفهان از آن شهرهایی است که یادهای خوب زیادی دارد.

رضایی سپس انتخاب نام جمال‌زاده برای یک جایزه ادبی در اصفهان را به فال نیک گرفت و گفت: محمدعلی جمال‌زاده از بنیان‌گذاران ادبیات فارسی و داستان‌نویسی مدرن ماست. کسی که تأثیر او بر ادبیات همچنان پابرجاست و حتی فارسی آموزش‌ها از داستان‌هایش استفاده می‌کنند. با این تفاسیر این نام‌گذاری در محل تولد او را باید به فال نیک گرفت؛ هرچند من انتظار داشتم خیلی زودتر این اتفاق بیفتد ولی بازهم دیر نیست و نام‌گذاری جایزه‌ای به نام او به‌نوعی ادامه راه و مسیرش محسوب می‌شود و بسیار خوشایند است.

او همچنین اعتبار جایزه ادبی جمال‌زاده را در مداومت برگزاری آن دانست وافزود: مسلماً سابقه و تداوم است که به جوایز ادبی اعتبار می‌بخشد. علاوه بر اینکه اگر جایزه موردنظر در مسیر ماندگاری صاحب‌سلیقه مشخصی هم شود به تأثیرگذاری مطلوب دست پیدا می‌کند. برفرض مثال آکادمی نوبل همیشه بهترین‌ها را انتخاب نمی‌کند و حتی در مورد آن شنیده‌ایم کسانی که در مهروموم‌های برگزاری این جایزه نوبل نگرفته‌اند از دریافت‌کنندگان آن قوی‌ترند؛ بااین‌وجود نوبل به پشتوانه استمرارش و اینکه صاحب نوعی نگاه شده به ماندگاری رسیده است. جوایز ماندگار و معتبر دیگر هم مانند نوبل نگاه و سیاست خاصی دارند.
وی ادامه داد: به‌گونه‌ای که مثلاً اگر بشنوی کتابی برنده جایزه پولیتزر شده متوجه می‌شوی با چه نوع اثری مواجه هستی. اگر جایزه جمال‌زاده هم‌چنین مسیری را در پیش گیرد و نگرش و سلیقه‌اش را مشخص کند در مسیر اعتبار گام برمی‌دارد. در این صورت وقتی پشت جلد کتاب نویسنده‌ای نوشته می‌شود برنده جایزه جمال‌زاده ما می‌دانیم با چه نوع اثری مواجه هستیم و این مهم محقق نمی‌شود مگر در صورت تداوم این جایزه که شهرداری اصفهان به‌عنوان متولی برگزاری باید آن را در دستور کار قرار دهد.

  رضایی مجری و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف دربارۀ کتاب (کتاب‌باز، کاغذ رنگی، الف، شهر قصه) بوده و تألیفاتش درزمینهٔ تاریخ و ادبیات است. خیلی‌ها او را به مطالبش در هفته‌نامهٔ «همشهری جوان» می‌شناسند البته در نشریات دیگر مثل «همشهری داستان» یا «کرگدن» هم‌قلم زده است.

باغ‌وحش اساطیر، شهرزاد خسته‌ی و هیولاهای اسرارآمیز از کتاب‌های اوست.

علاقه‌مندان می توانند، مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه جمال‌زاده را  14 تیرماه همزمان با روز قلم و به‌صورت مجازی در این نشانی‌های پخش دنبال کنند:
https://www.aparat.com/jamalzadehaward
 www.instagram.com/jamalzadehaward
www.instagram.com/isfahanfarhang
www.instagram.com/vcci.ir

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها