پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
تشکیل کمیته حمایت از نویسندگان بومی در فارس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از تشکیل کمیته حمایت از نویسندگان بومی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس برای حمایت از نویسندگان بومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فارس، مسائل و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان ممسنی در نشستی با حضور نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مطرح شد.

مسائل و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان ممسنی در نشستی با حضور مجید انصاری، نماینده منتخب مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی؛ داوود ایوبی، فرماندار شهرستان ممسنی؛ رحمت الله فرامرزی، معاون سیاسی- امنیتی فرماندار شهرستان؛ روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و سیمین نوذری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ممسنی مطرح و بررسی شد.

نماینده منتخب مردم شهرستان های ممسنی و رستم در این دیدار با اشاره به ضرورت حمایت از اهالی قلم استان فارس، گفت: اگر نویسندگان بومی کتابی بنویسند و اداره ارشاد، اداره کتابخانه‌ها، ناشر و نویسنده با هم تعامل داشته باشند، کتاب زودتر منتشر می‌شود و کیفیت نشر در شهرستان ارتقا پیدا خواهد کرد.

مجید انصاری ادامه داد: شهرستان ممسنی از لحاظ میانگین علمی در آمارهای آموزشی و دانشگاهی و از نظر میزان قبولی دانشگاهی از میانگین کشوری بالاتر است اما متاسفانه این ظرفیت‌های بالقوه نادیده گرفته شده که اگر به آن توجه شود اثرات مثبتی حتی در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کتابخانه ها بازوان توانمند جامعه هستند، عنوان کرد: در شرایط کنونی و فارغ از بحث شیوع کرونا، کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی متنوعی اجرا می‌کنند از نمونه های آن جشنواره کتابخوانی رضوی است که در حال اجرا بوده و استقبال بسیار خوبی از این جشنواره در فضای مجازی صورت گرفته است.

روح الله منوچهری تصریح کرد: با توجه به اینکه کتاب و کتابخوانی از کودکی باید نهادینه شود، از چندین سال پیش بخش‌های تخصصی کودک در کتابخانه‌ها مورد توجه قرار گرفت و اکنون توجه به بخش نوجوان مدنظر است تا کودکانی که از قبل وارد کتابخانه شده‌اند و به سن نوجوانی رسیده‌اند، رها نشوند.

وی در ادامه گفت: برای حمایت از نویسندگان بومی پروتکلی تهیه و کمیته حمایت از نویسندگان بومی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس تشکیل شده است.

منوچهری همچنین با اشاره به بحث بودجه و اعتبارات کتابخانه‌های عمومی، گفت: مهم‌ترین منبع درآمد کتابخانه‌های عمومی نیم درصد درآمد شهرداری‌هاست و مبلغی که دولت به نهاد کتابخانه‌ها کمک می‌کند حتی به اندازه‌ای نیست که بتوان حقوق پرسنل را پرداخت کرد. در بحث عمرانی نیز در کشور بیش از یک میلیون مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد اما نهاد هیچ گونه بودجه عمرانی ندارد و برای کتابخانه‌های روستایی هم هیچ اعتباری تعریف نشده است.

منوچهری در ادامه به برخی ایرادات قانون تاسیس و نحوه اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و خواستار توجه نمایندگان مجلس به رفع مشکلات قانونی این سازمان شد.

یادآور می‌شود؛ تاسیس کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه بابامنیر، خومه زار و کوپن، آغاز پروژه ساخت کتابخانه استاد شهید مطهری، رفع  نواقص کتابخانه روستای دشت رزم شهرستان ممسنی و مشکلات پیش روی کتابخانه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها