سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
محمدباقر ثنايی ذاكر، مولف کتاب‌های روانشناسی درگذشت

محمدباقر ثنايی ذاكر عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و استاد پیشکسوت گروه مشاوره و راهنمايی دانشگاه خوارزمی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدباقر ثنایی ذاکر، عضو هیات علمی سابق دانشگاه خوارزمی و استاد پیشکسوت مشاوره ایران در سن 75 سالگی بر اثر سکته مغزی در کانادا درگذشت. از او به عنوان پدر مشاوره خانواده ایران یاد می‌شود. وی از سال 1355 فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه خانواده درمانی بنیانگذاری و با تلاش‌های بسیار تدوین برنامه مشاوره خانواده در شورای عالی برنامه‌ریزی در سال 1365 را انجام داده است.
 
ثنایی ذاکر در سال 1324 در يك خانواده روحانی در شهر مشهد متولد شد. تحصيلات ابتدايی و متوسطه خود را در زادگاهش به پايان رساند و در سال 1346 در دانشسرای عالی به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايی مشغول شد. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالی كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسی بود با نام مشاوره در چاپ رساند. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايی تحصيلی» مشغول خدمت شد. تحصيلات كارشناسی ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كرد. درسال 1353 با بورس تحصيلی دانشگاه تربيت معلم برای ادامه تحصيل عازم امريكا شد. تحصيلات دوره دكتری خود را در دانشگاه كلورادو در واقع در شهر بولدر در رشته مشاوره دنبال كرد و در سال 1358 به ايران بازگشت.
 
علاوه بر تأليف مقالات متعدد، تاكنون بیش از 15 كتاب به چاپ رسانده است. «در صحنه روان شناسی و مشاوره ایران: فلسفه و سرگذشت سازمان نظام»، «زبان ‌تن»، «مقياس‌های سنجش خانواده و ازدواج»، «فنون مشاوره و روان‌درمانی گروهی»، «روان‌درمانی خانواده»، «خانواده و خانواده درمانی»، «تجارب با ساختار در مشاوره گروهی»، «راهنمای اطلاعات شغلی و تحصيلی»، «مشاوره و روان‌درمانی گروهی»، «مبانی مشاوره و راهنمايی» و... نام برخی از کتاب‌های اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها