یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
کتاب «تکاپو برای آزادی» رونمایی می‌شود

نشست رونمایی از کتاب «تکاپو برای آزادی (روایتی دیگر از انقلاب مشروطه ایران)» نوشته دکتر علیرضا ملایی توانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رونمایی از کتاب «تکاپو برای آزادی (روایتی دیگر از انقلاب مشروطه ایران)» نوشته علیرضا ملایی‌توانی و با حضور  داریوش رحمانیان و دکتر محسن بهشتی سرشت و محسن سراج در روز دوشنبه 9 تیرماه 99 از ساعت 11 با رعایت پروتکل بهداشتی در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
 
نگارنده در این کتاب کوشیده است در پرتو نگرش «تاریخیت» با اندیشه درباره انقلاب مشروطه، تجربه زیسته ایرانیان در مواجهه با مدرنیته و جایگاه و نقش این انقلاب را در آگاهی تاریخی مردم ایران بررسی کند. مواجهه با مدرنیته، تقدیر تاریخی انسان غیر غربی به شمار می‌رود و انقلاب مشروطیت ایران جزئی از این مواجهه ناگزیر است. در عین حال، تجربه مشروطه در مواجهه ایرانیان با مدرنیته، امری یکتا و ناتمام و تنها بخشی از این مواجهه در جریان است.
 
نویسنده ادعا ندارد که از این کلیشه‌ها و کلان‌روایت‌ها فراتر می‌رود، زیرا به کلان‌روایت گسترش آزادی‌خواهی و پیشرفت باور داشته و در همان حال، می‌کوشد مشروطیت را در پیوند با اکنونیتمان بازخوانی کند و چون آزادی و استقرار دموکراسی را همچنان بزرگترین دغدغه جامعة ایران می‌شمارد، نام این کتاب را تکاپو برای آزادی نهاده است؛ تکاپویی که هنوز در میانه راه آن قرار داریم. مشروطه‌خواهان، خط‌شکن استبداد بودند؛ لذا تاریخ مشروطیت به عنوان طلایه‌دار آزادی باید بارها خوانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها