پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
امام رضا(ع) به‌دنبال مفهوم ملت و امت اسلامی بود

حجت‌الاسلام محمد‌علی مهدوی‌راد با اشاره به اینکه بیشترین جهت‌گیری ادعیه امام رضا‌(ع) درباره امت اسلامی است و کمتر از «شیعتنا» سخنی به میان آورده‌اند، گفت: امام رضا(ع) به‌دنبال مفهوم ملت و امت اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در قم، به همت بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و جهاد دانشگاهی قم، نشست مجازی «حیات سیاسی امام رضا(ع) در نگاه علامه سید‌جعفر مرتضی عاملی» برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی‌راد در این نشست گفت: اگر کسی ادعیه ماثور امام رضا(ع) را مورد توجه قراردهد، متوجه می‌شود درون مایه‌های این ادعیه چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اجتماعی و عقیدتی در سنجش با ادعیه دیگر متفاوت است.
 
استاد دانشگاه تهران افزود: بیشترین جهت‌گیری ادعیه حضرت درباره امت اسلامی است و ایشان کمتر از «شیعتنا» سخنی به میان می‌آورند. ایشان به‌دنبال مفهوم ملت و امت اسلامی بودند.
 
وی با اشاره به کتاب اگر«الحیاة السیاسیة للامام الرضا(ع)» افزود: بعد از نیم قرن، هنوز این کتاب تازه و زنده است و با توجه به مقالات متعددی که در رابطه با این موضوع منتشر شده‌است کار سیدجعفر مرتضی کار نویی است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره سبک کار علامه سیدجعفر مرتضی گفت: در خصوص این عالم اندیشمند مباحث بسیار خوبی بیان شده‌است. ایشان به‌شدت در تتبع به منابع جنبی توجه داشت و از آن بهره می‌گیرد.
 
مهدوی‌راد ادامه داد: بسیاری از محققین موضوع را اسیر خود می‌کنند که به جای درستی نمی‌رسد. سیدجعفر مرتضی بدون توجه به نتیجه نهایی بحث را دنبال می‌کند و با توجه به منابع، تلاش می‌کند که بحث را اسیر خود نکند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: سید‌جعفر مرتضی غیر از تحلیل، تاریخ را رها نمی‌کند. ایشان نبش قبر نمی‌کند، بلکه یک موضوع را بر اساس یک سری مستندات تحلیل می‌کند.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به ترجمه خوب این اثر علمی بیان کرد: در سال‌های اول انقلاب، استاد خلیلیان یک ترجمه خلاصه‌ای این کتاب داشت که در آن زمان اثر خوبی هم گذاشت اما یک ترجمه بسیار دقیق و درست و برابری از سوی مرحوم، اتابکی انجام گرفت. این کتاب مثل یک کتاب درسی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ورود علامه به مسایل، بسیار خوب است و در این کار هم موفق عمل کرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها