دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
مورخ آلمانی کتابی درباره تاریخ شهر جده نوشت

کتاب «تاریخ جده» نوشته اولریک فرایتاگ، تاریخ‌نگار آلمانی و مدیر مرکز مدرن لایبنیتس منتشر شد. جده یکی از شهرهای مهم در تاریخ اسلام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تاریخ جده» نوشته Ulrike Freitag در ۴۰۴ صفحه به تازگی منتشر شده است.

شهر جده که به عنوان «دروازه مکه» و  «عروس دریای سرخ» شهرت دارد، در قرون اخیر دروازه ورود بسیاری از زائران حرمین شرفین به مکه و مدینه بوده است. این شهر همچنین یکی از کانون‌های مهم بازرگانی در عربستان سعودی به شمار می‌رود. این شهر اکنون پایتخت اقتصادی و گردشگری عربستان سعودی است.

پروفسور اولریک فرایتاگ، مورخ خاورمیانه و مدیر مرکز مدرن لایبنیتس در شهر برلین آلمان در اثر جدید خود «تاریخ جده» به تحولات تاریخی این شهر در قرون نوزدهم و بیستم پرداخته است. او برای نوشتن این کتاب، ۱۵ سال در زمینه تحولات تاریخی و اجتماعی شهر جده، مطالعه کرده است.

به اعتقاد این مورخ، شهر جده با سایر شهرهای عربستان سعودی تفاوت دارد و به دلیل حضور زائران و بازرگانانی از کشورهای هند، مصر، ایران، مراکش و سایر مناطق جهان، از تنوع فرهنگی زیادی برخوردار است.

جده قدمتی سه هزار ساله دارد. در منابع آمده است که این شهر توسط عده‌ای از ماهی گیران که بعد از توقف صید در این مکان استقرار می‌گرفتند نامگذاری شده‌است. پس از آن قبیله قضاعه قبل از ۲۵۰۰ سال به آنجا کوچیده‌ و شروع به عمران و آبادانی کرده‌اند.

اما تحول تاریخی این شهر در عهد خلیفه سوم عثمان بن عفان بوده، که در سال ۶۴۷ میلادی هنگامی که بدستور وی اولین بندرگاه برای استقبال حجاج که از راه دریا می‌آمدند و به زیارت مکه برای ادای عمره و حج می‌رفتند ساخته شد.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برای ایبنا اسال کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها