دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳
رسانه‌ملی مي تواند كتاب را به خانه هاي مردم ببرد

عبدالکریم جربزه دار، مدیر نشر اساطیر در حاشيه ضیافت شام خانه کتاب و نويسندگان گفت: توقع به‌جا و طبیعی یک ناشر از رسانه‌ ملی، این است که به شکلی ریشه‌ای و بنیادین برای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه با ناشران تعامل کند.\

 جربزه دار مدیر نشر اساطیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تبلیغات تلویزیونی کتاب گفت: نمی‌توان تاثیر تبلیغات را نادیده گرفت. اما ناشری که کتاب را در 1000 نسخه چاپ می‌کند و پس از یک سال هنوز 500 جلد کتاب در انبارهایش باقی مانده توانایی سرمایه گذاری در بخش تبلیغات را ندارد و این وظیفه رسانه های جمعی و به خصوص تلویزیون است که در این موارد پا پیش گذاشته و کتاب را تبلیغ کنند.

وی افزود: دو اتفاق در غرب باعث رونق کتاب شده است. اول اینکه شرکت‌های بزرگ تجاری به مولفان در تحقیقات شان کمک می‌کنند. یعنی اینکه اگر کار تحقیقی پنجاه صفحه‌ای، 6 ماه زمان ببرد این موسسات تمام هزینه‌ها و مشکلات مولف را به دوش می‌کشند تا مولف در فضایی آرام به کار خود ادامه دهد. مثلا انتشارات کمبریج طرح لازم برای تحقیق بر روی تاریخ هند را در اختیار دولت هند قرار داد و دولت هند نیز تمام بودجه این تحقیق را فراهم کرد و بعد از چاپ نیز دولت هند تمام حق فروش این مجموعه را به انتشارات کمبریج واگذار کرد. 

مدیر مسوول نشر اساطیر گفت: دومین دلیل استقبال ناشران از چاپ کتاب در کشورهای توسعه یافته، فرهنگسازی رسانه‌ها برای مردم است. یعنی اگر دو کتاب با مشخصات یکسان سخت افرازی چاپ شود و قیمت یکی دو برابر دیگری باشد، ملاک ارزشگذاری بر اساس کاری است که مولف بر روی کتاب انجام داده، نه مشخصات سخت افزاری کتاب و این به دلیل فرهنگ سازی مثبت رسانه‌ها به خصوص تلویزیون در زمینه کتاب است. 

«نشست صمیمی خانه کتاب با اهل قلم» شنبه شب (۱۵ آبان) در هتل انقلاب با حضور جمعی از اصحاب قلم (افرادی چون علی موسوی‌گرمارودی، جواد محقق، مصطفی محدثی خراسانی، مرتضی امیری اسفندقه، راضیه تجار، دکتر غلامرضا جمشیدنژاد، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، حسین اسرافیلی، عبدالکریم جربزه‌دار (مدیر انتشارات اساطیر)، سیدعلی آل‌داود، رحیم زریان، دکتر حکیمه دبیران، دکتر امامی از برگزیدگان کتاب سال و جمعی از شاعران و نویسندگان جوان) به همراه مسوولان موسسه خانه کتاب و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط