چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
زمین کتابخانه مرکزی شیراز در حال واگذاری

نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری با موضوع پیگیری زمین کتابخانه مرکزی شیراز و دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فارس، نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس در سال جاری به ریاست احمد احمدی زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس و با حضور مدیران کل و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان برگزار شد.
 
معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس در این نشست با اشاره به فعالیت های ثمربخش کتابخانه های عمومی استان در سال گذشته عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی در زمان بحران نقش تعیین کننده ای دارند و باید در حل بحران‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند. مجموعه کتابخانه‌های عمومی باید برای جذب افراد به کتاب برنامه ریزی کنند.
 
احمد احمدی زاده برگزاری منظم جلسات انجمن را ضروری خواند و گفت: با توجه به اهمیت کتابخوانی جلسات باید مستمر برگزار و روند اجرایی شدن مصوبات جلسات پیگیری شود.
 
معاون استاندار با انتقاد از طولانی شدن تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز، افزود: انتظار این است که دستگاه ها همکاری و کمک کنند. با توجه به پیشینه تاریخی شیراز باید در حوزه ترویج کتابخوانی کاری اساسی انجام شود. کتابخانه مرکزی شیراز باید در مناسب جایگاه فرهنگی فارس و شیراز ساخته شود.
 
وی با اشاره به روند زمین کتابخانه مرکزی شیراز گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز و فرمانداری شهرستان مرحله واگذاری زمین را طی روزهای آتی به سرانجام برسانند و اداره کل راه و شهرسازی نیز به روند انعقاد قرارداد و تهیه نقشه کتابخانه سرعت ببخشد.
 
احمدی زاده با تصریح اینکه همه مسئولان دولتی در حوزه کتاب مسئولیت دارند، گفت: وضعیت ایجاد کتابخانه در 21 شهر فاقد کتابخانه استان هرچه سریع تر پیگیری شود؛ فرمانداران باید در این حوزه کمک کنند.
 
وی جشنواره کتابخوانی رضوی را فرصت خوبی در دوره بحران کرونا برشمرد و گفت: این جشنواره باید هرچه بیشتر به مردم معرفی شود فضای مجازی و صداوسیما در این راه ظرفیت بسیار خوبی دارند.
 
روح الله منوچهری نیز در این نشست با اشاره به پیگیری‌های انجام شده درخصوص زمین کتابخانه مرکزی شیراز، گفت: پس از تغییر چندین باره زمین کتابخانه مرکزی، در آخرین پیگیری ها زمینی در منطقه جبل دراک تعیین و موافقت شد و در مرحله واگذاری است.
 
37 پروژه کتابخانه در دست ساخت است
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با قدردانی از همکاری اعضای انجمن‌ها در استان، اضافه کرد: ۳۵۴ جلسه انجمن مطابق 58 درصد قانون در سال گذشته برگزار شد‌ و توفیق هایی که در سال گذشته در سطح استان داشتیم برآیند تصمیمات انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان است. در سال گذشته افزایش شاخص‌های عضو و امانت را در استان شاهد بودیم.
 
منوچهری به اقدامات این مجموعه در سال گذشته اشاره و تصریح کرد:  در سال گذشته ۱۲ کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان به بهره برداری رسید که از جمله آنها کتابخانه دو شهر قره بلاغ و شهر دبیران، از شهرهای فاقد کتابخانه استان بود. در حال حاضر نیز 37 پروژه کتابخانه در دست ساخت است. 5 کتابخانه عمومی استان نیز بازسازی شده است.
 
وی از اجرای دو مرحله از طرح نسیم دانایی خبر داد و گفت: تاکنون 7 میلیارد و 450 میلیون کتاب در این طرح برای کتابخانه‌های عمومی استان خریداری شده و در سال جاری نیز فاز سوم آن انجام خواهد شد در سال 98، بیش از 11 هزار و 700 برنامه خرد و کلان ترویجی در سطح کتابخانه‌ها برگزار شده است. برنامه های کودک و آموزشی و مناسبتی از بیشترین برنامه ها بوده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همچنین با اشاره به خرید تجهیزات برای کتابخانه‌ها، عنوان کرد: در سال گذشته تجهیزات چوبی مور نیاز کتابخانه‌ها تامین شد. همچنین تمامی کتابخانه‌های عمومی استان به اینترنت مجهزند و در 41 کتابخانه نیز خدمات اینترنت بی سیم رایگان ارائه می شود.
 
جشنواره کتابخوانی رضوی مهم ترین برنامه ترویجی کتابخانه‌های عمومی
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه با اشاره به اقدامات کتابخانه‌های عمومی در زمان بحران کرونا گفت: فعالیت‌های ترویجی کتابداران در فضای مجازی ادامه داشت و کتابخانه‌های عمومی علیرغم تعطیلی فیزیکی، فعالیت‌های فرهنگی خود را با جدیت دنیال کرده است.
 
منوچهری همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی را مهم ترین برنامه ترویجی کتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: امسال با توجه به اینکه توفیق زیارت نبود، فرصتی فراهم شد تا با جشنواره کتابخوانی رضوی مردم را به توسل به سیره امام رضا دعوت کنیم. این جشنواره از زمان مشکل بیماری کرونا با معرفی  ۱۲ عنوان کتاب آغاز شده و تاکنون شاهد مشارکت خوبی در استان بودیم.
 
وی یادآوری کرد: هدف این جشنواره، گسترش کتابخوانی، تشویق به خانه نشینی و بحث ترویج سیره رضوی است و امیدواریم با همکاری اعضای انجمن شاهد مشارکت کمی و کیفی بیشتری در استان باشیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها