سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
علیرضا دولتشاهی چهار کتاب جدید در دست نگارش دارد

مطالعات لهستانی و مقالاتی در حوزه کتاب، کتابداری و نسخه­‌شناسی آثار خطی فارسی آثاری است که علیرضا دولتشاهی در دست نگارش دارد.

علیرضا دولتشاهی درباره آثار در دست چاپ خود به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این روز­ها مشغول آماده‌سازی چهار مجموعه هستم که می‌توان در دو گروه دسته­‌بندی کرد: مطالعات لهستانی و دیگری، مقالاتی در حوزه کتاب، کتابداری و نسخه‌­شناسی آثار خطی فارسی.

وی افزود: گروه نخست شامل سه عنوان است «شیمبورسکای فارسی» (مجموعه نقدی است بر ترجمه­های فارسی اشعار شیمبورسکا، شاعر نامدار لهستانی)؛ «بر کرانه ویسوآ» (در بردارنده سخنرانی‌هایی است که طی دو دهه گذشته در حوزه مطالعات لهستانی انجام داده‌ام) این مجموعه به ترتیب تقویمی برای استفاده علاقه‌مندان در یک مجموعه گردآوری شده است.

دولتشاهی ادامه داد: «چون دود آدمی بر باد» با عنوان فرعی بروفسکی‌خوانی که این اثر از دو بخش شکل گرفته است. بخش نخست شامل دو مقاله است که طی یک دهه پیش نگاشته‌­ام و تاکنون منتشر نشده‌اند. «خوانش بروفسکی و دیگری» نیز دیباچه‌ای بر یهودستیزی در لهستان است. بخش دوم ترجمه داستانی است از تادیوش بروفسکی با نام «خانم‌ها، آقایان به اتاق گاز بفرمائید». این ترجمه حاصل همکاری ایونا نویسکا با من است که 22 سال پیش انجام داده و در سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفته است.

این لهستان‌شناس افزود: گروه دوم شامل یک اثر است با عنوان «حاشیه بر باد» که این مجموعه شامل 34 جستار در حوزه کتاب، کتابداری و نسخه‌­شناسی آثار خطی فارسی است و طی سال‌­­هایی که به کتابداری مشغول بودم فراهم شده است.

علیرضا دولتشاهی، (فروردین‌ماه 1344) لهستان‌شناس، پژوهشگر علوم انسانی، مترجم، شاعر و عضو مؤسس و نخستین رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و لهستان، دانش‌آموخته رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی و کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی است. دولتشاهی در سال 1382 مرکز ایرانی مطالعات لهستانی را در تهران تاسیس کرد. «لهستانیان و ایران»، «تنها صدایی کوچکم»، «عکسی از یازده سپتامبر»، «قربتِ غربت»، «رساله موسم به یک کلمه»، «ای زندگی ترکم کنی می‌میرم»، «غزل‌های کِریمه»، «یادنامه‌ی شاعر ملی لهستان آدام میتسکیه ویچ» آثاری است که او تاکنون تالیف، تصحیح و ترجمه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها