چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
چهارمین شماره فصلنامه «رود» منتشر شد

شماره چهارم از فصلنامه «رود»، ویژه معرفی و بازخوانی کتاب، با معرفی کتاب‌هایی از نویسندگانی برجسته در 176 صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجله «رود» به مدیرمسئولی و سردبیری مهری بهفر استاد دانشگاه، نویسنده و شاهنامه‌پژوه که با هدف اصلی ترویج کتاب‌خوانی از راه معرفی کوتاه و بلند کتاب‌های مطرح به علاقه‌مندان متولد شد، به شماره چهارم رسید. رود نشریه‌ای است برای معرفی کتاب به همه کسانی که دریافته‌اند همیشه میان آنچه می‌خوانیم و آنچه باید بخوانیم فاصله است، و این فاصله را معرفی کتاب می‌تواند پر کند.

این‌ نشریه شامل بخش‌های مختلفی؛ چون رودساز که سخن سردبیر است، رودک معرفی کوتاه کتاب‌های جدید، رودآورد معرفی بلند کتاب‌های خواندنی امروز، رودسنگ معرفی طولانی کتاب‌های ماندنی دیروز، رودبار بازخوانی کارنامه قلمی متن‌آفرین، رودخانه معرفی کتاب‌هایی که هر ایرانی باید بخواند، رودارود که روایت ناشر است، عوالم کتاب خواندن و آیین و آداب آن و گروه‌ها و حلقه‌های کتابخوانی، رودخوان که به مسئله خواندن می‌پردازد، به آداب و آیین کتاب خواندن و عوالم و احوال آن، به اینکه چگونه و چه بخوانیم، رودنامه که فهرست کتاب‌های معرفی شده، ناشران، نویسندگان و مترجمان است و رودگزار در پایان مجله است که می‌توان این بخش آخر را نوعی فهرست و نمایه به‌شمار آورد. 

در بخش «رودساز» سردبیر سخنی درباره زندگی یافتن مولف و خواننده در اسطوره و افسانه ایرانی گفته و نوشته است: «در عالم نقد ادبی نظریه مرگ مولف بارت، با تمام معانی ضمنی‌اش از نفی اقتدار خداگونه نویسنده در تعیین معنا و در مرکز قرار دادن فهم خواننده، خوش درخشید.

در روایت کهنسال ایرانی، یکی از عالم اساطیر و دیگری ار دنیای افسانه درباره پیوند مولف و خواننده وجود دارد که هر دو بازگوی فسخ‌ناپذیر این پیوند دوسر آگاهی و تولد است، نه اینکه بهای تولد یکی، مرگ دیگری باشد.»

در بخش «رودک» کتاب‌هایی معرفی شده که از آن بین می‌توان به: جنگ خاموش من، امید در تاریکی، امید بدون خوش‌بینی، چهل قصه، پرنده قرمز و... اشاره کرد. از دل متن کتاب «امید بدون خوش بینی» به این جمله اشاره شده است: امید گونه‌ای فضیلت است که شامل خوشه‌ای از کیفیات موازی اطمینان‌بخش است: صبر، اعتماد، شجاعت، پایداری، انعطاف پذیری، پرهیز، پشتکار و مانند آن. لوتر امید را "شهامت معنوی" تعریف می‌کند و آلن بدیو فیلسوف معاصر "امید را در مرتبه‌ اول از زاوبه صبر و ایستادگی می‌نگرد". 

در بخش «رودآورد» کتاب‌هایی چون قاشق‌ چای‌خوری، حماسه سیاهکل، فروپاشی، خانه خاموش، عیار ناتمام و.... معرفی شده‌است که درکتاب «قاشق چای‌خوری» آمده است: در نگاه مرادی کرمانی جهان‌بینی عارفانه‌ای را می‌شود دید که با معصومیت کودکی درآمیخته و ترکیبی خیره کننده و دلچسب پدید آورده است.

کتاب‌هایی که در بخش «رودسنگ» این شماره آمده است عبارتند از: شاهنامه حماسه پادشاهان پارس، نمایشنامه میرزاده عشقی، سرکلاس با کیارستمی، تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ، باج سبیل، نوشته‌های نمایشی جمالزاده و... که در کتاب نمایشنامه‌های جمالزاده از قلم نویسنده می‌خوانیم: جمالزاده دلبسته چخوف و تولستوی بود. اولی را خیلی زود شناخت و دومی را خیلی دیر. ولی هردو را به سبب ساده‌نویسی ستایش می‌کرد.

«رودبار» در این شماره به مرور کارنامه قلمی تقی مدرسی پرداخته و «رودخانه» به مسالک المحسنین، که داستانی است تمثیلی از سفر تحقیقی هیاتی به ریاست راوی داستان به قله دماوند.

«رودارود» این شماره به نشر هرمس پرداخته است. در این بخش از نشریه آمده است که رودارود روایت ناشر است اندر فراز و فرود نشر کتاب در ایران و خاطرات دیروز و امروز کسانی که نه تنها پدید آورنده مادی کتاب بوده‌اند و در جسمانیت‌دادن به آن و شیوه عرضه‌اش نقش اول داشته‌اند، که سلایق و علایق و گرایش و نگرش آنها در پیدایش معنوی کتاب تاثیری بی چون و چرا داشته.

شماره چهارم این نشریه در بهار 1399 و در 176 صفحه وارد بازار نشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها