دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
«واقع‌نگری: چرا جهان را کژ می‌فهمیم» نقد می‌شود

کتاب به «واقع‌نگری: چرا جهان را کژ می‌فهمیم» در صفحه اینستاگرام پردیس کتاب نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سی و ششمین نشست نقد و بررسی کتاب پردیس کتاب به «واقع‌نگری: چرا جهان را کژ می‌فهمیم» اختصاص دارد. این نشست به صورت پخش زنده از اینستاگرام پردیس کتاب با حضور علی کاظمیان (مترجم کتاب) و سلمان ساکت برگزار می‌شود.

زمان برگزاری لایو 2 خرداد ساعت 21 به نشانی pardis_ketab است. کتاب «واقع‌نگری: چرا جهان را کژ می‌فهمیم» نوشته هانس رُزلینگ است که مصطفی ملکیان بر آن مقدمه نوشته و از سوی انتشارات کرگدن منتشر شده است.

واقع‌نگری آخرین میراث هانس رُزلینگ، استاد برجسته سوئدی در حیطه سلامت عمومی، است. کتاب چند ماه پس از درگذشت رزلینگ به کوشش دو همکار سخت‌کوش او، پسر و عروسش، منتشر شد. رزلینگ در مقدمه این کتاب جسورانه، نخست نشان می‌دهد که ما آدمیان در فهم اوضاع جهان تا چه اندازه خطا می‌کنیم. او ابتدا مخاطب را به چالش شرکت در آزمونی برای سنجش میزان شناخت او از جهان دعوت می‌کند. آزمونی که چه‌بسا ما هم مثل اکثر مردم از آن نمره قبولی به دست نیاوریم.

رزلینگ، شگفت‌زده از نتایج ضعیف مردم در پیمایش‌هایش، ابتدا چاره را در انتقال اطلاعات و داده‌ها به مردم می‌بیند، شروع می‌کند به سخنرانی‌های جذاب در اقصانقاط دنیا، و با مخاطبانش از بهبودهای قابل‌توجه در کیفیت زندگی انسان‌های کره‌زمین طی دهه‌های اخیر سخن می‌گوید. اما دیری نمی‌پاید که درمی‌یابد این هم راه‌حل نهایی نیست. تصور نادرست ما از جهان عمیق‌تر از این حرف‌هاست.

این کتاب درباره ریشه‌های بدفهمی نوع انسان نوشته شده است، غرایزی که میلیون‌ها سال به کار نیاکان ما می‌آمدند، اما حالا بسیاری از آنها بیش از آنکه یار شاطر باشند بار خاطرند و ما را به کج‌راهه بدفهمی درمی‌اندازند. رزلینگ درباره تصور نادرست نوع انسان سخن می‌گوید، چیزی که تخته‌بند زمان و مکان نیست. سوئدی و امریکایی و ایرانی نمی‌شناسد. اما واقع‌نگری برای ایرانِ امروز ما حرف‌های شنیدنی و ویژه‌ای دارد. گویی بخشی از رنجی که می‌بریم برآمده از ناهشیاری ما در قبال این غرایز کهن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها