شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
اسلام دین زندگی است نه مرگ/نقد عقاید تکفیری

«الإسلام يتحدث عن نفسه» نام کتاب جدید وزیر اوقاف مصر است که در آن ضمن نقد عقاید تکفیری، اسلام به عنوان دینی برای ساخت زندگی (و نه مرگ) معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کمیته عمومی انتشار کتاب مصر سیزدهمین کتاب خود را که توسط دکتر محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف به رشته تحریر در آمده منتشر کرد. این کتاب که در چارچوب همکاری دو وزارت اوقاف و فرهنگ به زیور طبع آراسته شده به موضوع اسلام و پیرایه‌های که بر آن بسته شده پرداخته و نویسنده آن معتقد است که اسلام همچون یک قطعه طلا است که بر روی آن غباری نشسته و چهره آن را کدر کرده است و چنانچه جلاء داده شود درخشندگی آن باز خواهد گشت.

او در کتاب خود تاکید می‌کند که اسلام دین بزرگی است که خیر و صلاح را برای همه بشریت می‌خواهد و این دین در مسیر ساختن زندگی است و نه ساختن مرگ. نویسنده در ادامه اشاره می‌کند که اسلام با پویایی خود و تلاش علمای وارسته و صاحب علم و دانش و فرزندان مخلصش می‌تواند غباری را که گروه‌ها و جماعت‌های همچون داعش، بوکو حرام، القاعده و... بر چهره آن نشانده‌اند، از روی خود بزداید و خودش از خود سخن بگوید از حقیقت عظیم سماحتی که بر آن حاکم و با فطرت انسانی هماهنگ است.

اسلام دین امن و امان و رحمت و صلح نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه مردم جهان است چرا که در قرآن کریم پیامبر اسلام(ص) رحمت برای جهانیان نامیده شده آنجا که می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ»، این دین با اذیت و آزار دیگران بیگانه است و مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند.

محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر از جمله کسانی است که در کنار شیخ الازهر پرچمدار مبارزه با تفکرهای انحرافی تندور است به ندرت دیده می‌شود که او در جای سخن بگوید و مصری‌ها را از تندروی برحذر ندارد در وزارت اوقاف نیز که متولی امر مساجد و نصب ائمه جماعت است چنانچه مشاهده کند امام جماعتی یا شخصیت دینی تحت اشراف اوقاف سخنی خارج از چارچوب اعتدال  گفته است به سرعت او را برکنار می‌کند.

محمد مختار جمعه در جامعه مصر که بنا بر دلایل گوناگون امکان خیزش رفتارهای افراطی در آن زیاد است از هر فرصتی استفاده می‌کند تا با استناد به آیات و روایات رفتارهای افراطی را انحراف از اسلام معرفی کرده و مردم را بر ضد گروه‌ها و یا شخصیت‌های با چنین افکاری بشوراند. البته او یک صدم درصد حساسیتی که نسبت به افکارها و رفتارهای افراطی و انحرافی نشان می‌دهد نسبت به ظلم موجود در جامعه نشان نمی‌دهد گویی ایشان فقط با یک چشم کسانی را می‌بیند که به اندیشه‌ای انحرافی می‌گروند اما چشم دیگر خود را بر روی ظلمی که باعث می‌شود چنین افکاری در جامعه رشد کند می‌بندد.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر برای ایبنا ارسال کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها