سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
تک‌نگاشت‌هایی که به تشریح جنبه‌های کاربردی ارتباطات و رسانه‌ها می‌پردازند

پنج اثر تازه درباره ارتباطات، رسانه و روزنامه‌نگاری از سوی انتشارات پشتیبان منتشر شد. این کتاب‌ها در قالب تک نگاشت به معرفی و تشریح جنبه‌های راهبردی و کاربردی ارتباطات و رسانه‌ها می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آناهید خزیر: انتشارات پشتیبان آثار اخیر سید تقی کمالی با عناوین «تلویزیون، کشاورزی و امنیت غذایی»، «امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها»، «ریخت‌شناسی شبکه‌های اجتماعی»، «آشنایی با حقوق ارتباطات و روزنامه نگاری» و «یادگیری در فضای مجازی» را منتشر کرد. این کتاب‌ها در قالب تک‌نگاشت به معرفی و تشریح جنبه‌های راهبردی و کاربردی ارتباطات و رسانه‌ها می‌پردازند.
 



«تلویزیون، کشاورزی و امنیت غذایی»
یک طرح راهبردی است که برای نخستین بار منتشر می‌شود. اطلاعات این کتاب با رویکرد آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مربوط به ضرورت اتخاذ سیاست‌های اصولی رسانه با محوریت تلویزیون برای کشاورزی و امنیت غذایی با تاکید بر 5 تا 10 سال آینده است.
 
این سیاست و راهبرد رسانه‌ای با هدف تبیین موضوع، اهمیت و ضرورت شکل‌گیری شبکه کشاورزی به منظور ایجاد هماهنگی و انسجام هر چه بیشتر در اهداف و برنامه‌های تاسیسی و نیز اطمینان، وفاق و همگرایی در اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های مورد نظر نگارش یافته است. این سیاست و راهبرد رسانه‌ای کلی است و مبنای طرح‌ریزی برای تشکیل شبکه محسوب می‌شود. سیاست‌های کلی طرح تاسیس شبکه، مجموعه‌ای از تفکرات و چارچوب‌های مفهومی و برنامه‌ای برای ایجاد یک بینش گشوده به منطور تبیین و ترسیم ابعاد و جنبه‌ها و نحوه شکل‌گیری یک شبکه تلویزیونی به عنوان یک رسانه تصویری با قابلیت‌ها و ویژگی‌ها خاص را پیش رو قرار می‌دهد.
 
در این کتاب نگارنده می‌کوشد تصویری کلی از واقعیت و اهمیت موضوع کشاورزی و امنیت غذایی در جامعه و نقش رو به فزونی آن در توسعه همه جانبه ملی را ترسیم کرده و آثار آن در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی اعم از رفاه، بهداشت و سلامت، خود کفایی و توسعه انسانی را به دست دهد.
 


«امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها»
آخرین تحولات امنیت سایبری در ایران و جهان را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد و رویکردهای نوین به موضوع امنیت سایبری را تشریح می‌کند. جهان به عنوان یک موجودیت به هم پیوسته و یکپارچه با ابرچالش‌های متعددی مواجه است که تهدیدی پیش روی جوامع به شمار می‌روند. مجموعه‌ای از مخاطرات نظام‌مند همچون امنیت سایبری از جمله آنها است. عبور از این چالش‌ها از طریق بررسی همه جانبه و شناخت راه‌های مقتضی امکانپذیر است.

طی سال‌های اخیر امنیت سایبری جزء پنج مخاطره مهم جهانی شمرده می‌شود و به عنوان یک روند مهم بنابر افزایش وابستگی سایبری نقش مهمی در معادلات بین‌المللی دارد. تقلب یا سرقت اطلاعات و منابع مالی، در هم شکستن زیرساخت‌های اطلاعاتی/ اختلال در عملیات‌ها و زیرساخت‌ها و نیز عواقب ناخواسته پیشرفت فناوری هم‌راستا با چنین مخاطره‌ای است.
 
تدوین چارچوب‌های امنیت سایبری از جمله دستورالعمل‌های هنجاری برآمده از سیاست‌های ارتباطی و اطلاعاتی (CIP) محسوب می‌شود که به عنوان یکی از ارکان اصلی ایجاد و گسترش مناسبات راهبردی در عصر اطلاعات در قلمرو کشورها و سازمان‌ها برای حفظ و بقای موقعیت، نقش تعیین‌کننده داشته و بنابر تغییرات گسترده و پیچیدگی‌های روزافزون در تمامی جنبه‌های کلیدی از جمله مدیریت و حکمرانی از برنامه‌ریزی سازمانی تا سطوح عالی دیپلماسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعریف، ماهیت و گستره امنیت، الزامات و ویژگی‌های آن در فضای سایبر و راهکارهای برقراری امنیت اطلاعات مواردی است که در این کتاب آمده است.
 


«ریخت‌شناسی شبکه‌های اجتماعی»
یک روش مطالعاتی نو و نگاهی تازه برای توصیف و تحلیل شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد. این مهم است که بدانیم از جنبه­‌های مختلف ارتباطی، جامعه­‌شناسی، فلسفی و روانشناسی شبکه­‌های اجتماعی به عنوان بخش متعین ارتباطات اجتماعی که مربوط به تعاملات میان فردی انسان­ ها و گروه‌های اجتماعی می­‌شود یک کارکرد عینی در جهان اجتماعی و نیز جامعه ما پیدا کرده است که نیازمند مطالعه، بررسی و واکاوی است.

در این کتاب مولف با مشاهدات و مطالعه مستمر کنش­‌های اجتماعی در فضای مجازی ایرانی رفتارهای فردی و جمعی را مورد نقادی و سنجش‌گری قرار داده است. آنچه طی سال­‌های اخیر به واسطه توسعه فناوری، رسانه‌ها و ارتباطات دوربرد (TMT) و افزایش پهنای باند، زیست جامعه ما را در دوره جدیدی قرار داده است از نظر نگارنده مورد توصیف و تحلیل قرار می­‌گیرد. برای تغییر، بهبود و اصلاح رویه­‌ها و مناسبات اجتماعی و ارتباطی موجود نیاز به شناخت درست مسائل و چالش­‌ها داریم. ارزش­‌ها و اندیشه­‌های بخش اعظمی از جامعه در شبکه­‌های اجتماعی قابل مطالعه و تحلیل است و امروزه این شبکه­‌ها آزمایشگاه بسیار خوبی برای پژوهشگران علوم اجتماعی محسوب می­‌شوند.
 


«آشنایی با حقوق ارتباطات و روزنامه‌نگاری»
به منظور آشنایی با کلیات و مفاهیم و دسترسی به بخشی از اطلاعات آرشیو حقوقی ارتباطات و روزنامه‌نگاری تدوین شده است تا در اختیار عموم قرار گیرد. «حقوق ارتباطات»، رشته حقوقی جدیدی است که از نیمه دوم قرن بیستم، تحت تاثیر پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری‌های نوین ارتباطی، ابتدا در کشورهای غربی و سپس در کشورهای دیگر جهان، مورد توجه خاص قرار گرفت و به ویژه در دهه‌های اخیر، اهمیت فروان یافته است. در واقع ضرورت مقررات‌گذاری برای تمام فعالیت‌های اجتماعی در جوامع معاصر، سبب شده است که درباره فعالیت‌های ارتباطی نیز مقررات حقوقی ویژه‌ای تهیه و تدوین شود.
 
خوانندگان در این اثر با اهمیت حقوق ارتباطات در مطالعات حقوقی معاصر، حقوق ارتباطات و جنبه‌های عمومی، خصوصی و بین المللی، حقوق روزنامه نگاران؛ میثاق اخلاقی، مسئولیت و وجدان اجتماعی، اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری ایران در گذر زمان؛ برگی از تاریخ مطبوعات، انواع رسانه‌ها و قواعد و مقررات حاکم بر آنها و روزنامه‌نگاری و مجوزهای انتشار؛ پیشینه و تلاش‌های بین‌المللی آشنا می‌شوند.
 


«یادگیری در فضای مجازی»
یک فرا تحلیل فلسفی و اخلاقی است که با فناوری‌های جدید مطابقت داده شده و راهکارهای بهره‌گیری موثر از فضای جدید یادگیری با ملاحظات اخلاقی و تربیتی نسل جدید را ارائه می‌دهد. دستاورد این کتاب آفرینش مدل و نظریه بر مبنای مقتضیات روز جامعه است از این رو تشریح‌کننده مدل ارزش آفرینی اجتماعی و نظریه شور زندگی فراتر از معنای زندگی است. این اثر به طور مشترک با محمدصادق ذاکری و پویا ذاکری نگاشته شده است.
 
پرسش مرکزی این پژوهش با تاکید بر پارادایم «شور زندگی» فراتر از پارادایم «معنای زندگی» این است که آیا فرآیند فراگیری در جامعه­‌ ایران، فراگیران را به فراز «فردیت یگانه»‌ آنها خواهد رساند تا عاشقانه‌ترین رابطه را با جامعه­‌ خود برقرار کنند؟ ابعاد اخلاقی جامعه­ اطلاعاتی و پاسداشت ارزش‌های انسانی نکته‌ای است که در فضای مجازی به ‌عنوان یک محمل بنیادی ارتباط در عصر حاضر مورد توجه قرار می‌گیرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌‌های این فضا برای فراگیری پایدار، درک معنا و شئون زندگی برای رشد و تعالی جامعه­ بشری اهتمام ورزید.
 
در این کتاب مولفان می‌کوشند بنابر روش تحلیلی-انتقادی نشان دهند که فضای مجازی می‌تواند در ساختن سلامت اخلاقی فراگیران راهگشا باشد، چراکه پایه­‌ اخلاق «خودکنشگری» و پایه خودکنشگری «عزت‌ نفس» است و پایه و اساس عزت‌ نفس، «لذت و رضایت و سلامت» خود کاربران است و این فضا می‌‌تواند چنین امکانی را فراهم سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها