یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
مدیر انتشارات و کتابفروشی محمدی شیراز چشم از جهان فروبست

محمد محمدی، مدیر کتابفروشی و نشر محمدی شیراز شنبه شب ۲۰ اردیبهشم‌ماه در سن ۹۰ سالگی در زادگاه خویش چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتابفروشی محمدی شیراز در سال 1270 یعنی 129 سال پیش توسط محمدهادی محمدی معروف به شیرازی شروع به كار كرد. این کتابفروشی چهار نسل است كه به كار خود ادامه می‌دهد و زنده‌یاد محمدی از نسل سوم  متولیان کتابفروشی محمدی به شمار میرفت.

پدر پدربزرگ مدیر کنونی کتابفروشی محمدی در زمان قاجاریه چاپخانه سنگی را از بمبئی هندوستان وارد شیراز كرد كه در آن روزگار كاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و كار چاپ و نشر و كتابفروشی از آن روزگار شروع شد.

بهنام محمدی با بیان اینکه پدرش بر اثر بیماری تنفسی و کهولت سن درگذشته است، به خبرنگار ایبنا، گفت: محمد محمدی از ١٠ سالگی کار چاپ و نشر را در شیراز آغاز کرد و كتابفروشی را ادامه داد.

وی درخصوص مراسم یادمان این پیشکسوت فرهنگی شیراز، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد، مراسمی برگزار نخواهد شد و هزینه‌های بزرگداشت آن مرحوم صرف امور خیریه می‌شود.

محمدی اعلام کرد: پیکر مرحوم محمد محمدی روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت ماه در گورستان شاه داعی‌الله شیراز به خاک سپرده خواهد شد.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس طی پیامی درگذشت محمد محمدی، ناشر و کتابفروش پیشکسوت شیرازی و نام آشنای دیار فارس که مدیریت کتابفروشی محمدی شیراز را برعهده داشت، به جامعه فرهنگی و به ویژه خانواده ایشان تسلیت گفت.

صابر سهرابی گفت: هرگاه همت مدیریت کتابفروشی محمدی شیراز که بیش از 80 سال را در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی می شنویم، بر این باوریم که تلاش و علاقه ایشان دارای تأثیرات قابل توجهی در حوزه فرهنگ کتاب داشته و شناسنامه آشکاری از شهر و دیارش در مقوله نشر و فروش کتاب با خود همراه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ابراز اندوه از فقدان این کتابفروش نام‌آشنا که در خانواده‌ای اصیل و سرشناس از اهالی شیراز چشم به جهان گشوده و از نسل سوم خاندان محمدی در کار چاپ و نشر و کتابفروشی بوده است، گفت: فعالیت‌های فرهنگی او مایه بسی مباهات و افتخار است، چرا که عمر پربار خود را در راه خدمت به فرهنگ و گسترش و اهمیت به کتاب و کتابخوانی این سرزمین صرف کرد و گام های مؤثری برداشت.

سهرابی در پایان یادآوری کرد: جای خالی این ناشر و کتابفروش فرزانه که هم اکنون کتابفروشی او با هدایت فرزندش بهنام محمدی به کار خود ادامه میدهد و برگزیده کشوری نیز بوده است، برای همیشه در شیراز و فارس احساس می‌شود و این ضایعه اسفناک را به بازماندگان، جامعه ناشران و کتابفروشان تسلیت عرض می‌دارم و از خدای متعال امیدوارم روحش را قرین آمرزش و آرامش ابدی نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها