یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
اهدای بیش از 188 هزار برگ سند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد

رئیس مرکز استاد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اهمیت توجه به ثبت و ماندگاری تاریخ مکتوب، گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از 188 هزار برگ سند به این مرکز اهدا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، داود پاک‌طینت مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره وظایف این مرکز، گفت: اسناد، کتابخانه‌ها و تاریخ شفاهی، سه حوزه اصلی وظایف ما را شامل می‌شوند. در بخش اسناد دو محور اسناد اهدایی و اسناد اداری داریم که اسناد اهدایی شامل اسناد اهدایی از بازماندگان و خاندان مختلف است که به عنوان برگ هویتی به سازمان اهدا می‌شود.

پاک‌طینت بیان کرد: سه رفتار با اسناد اهدایی وجود دارد که شامل خریداری به نرخ روز، اهدا و اسکن اسناد و بازگردانی اصل سند است که ما در استان نیز این نوع رفتارها را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد یادآور شد: بخش دوم فعالیت‌های ما مربوط به کتابخانه‌ها است؛ واسپاری، شابک و فیپا است که فیپا از بهمن ماه 97 به استان واگذاری شده است.

وی بیان کرد: سومین وظیفه ما نیز مربوط به تاریخ شفاهی است بدین معنا که افراد تاریخ را برای ما روایت می‌کنند و ما نیز آنها را ثبت می‌کنیم.

پاک‌طینت گفت: تعداد سند اهدایی از ابتدای تاسیس سازمان تا پایان اسفندماه 98 تعداد 188 میلیون و 543 برگ سند بوده و تعداد اسناد امحا شده نیز 288 میلیون و 60 هزار برگ سند بوده که دلیل آن تکراری بودن و ارزش نداشتن سندها بوده است.

وی افزود: تعداد اسناد انتقالی نیز 7 میلیون و 636 هزار و 50 بوده که 3 میلیون و 467 هزار و 100 برگ سند تا این لحظه ثبت سامانه الکترونیکی شده و 42 هزار سند نیز دیجیتال شده است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد بیان کرد: در بخش نشریات نیز 10 هزار و 540 نسخه واسپاری و 12 هزار و 929 نسخه نشریه نیز به مناطق محروم اهدا شده است.

پاک طینت گفت: در زمینه فیپا نیز در کمتر از دو سال تعداد 430 عنوان کتاب فیپا شده و ثبت واسپاری کتاب نیز تا این تاریخ 1777 عنوان کتاب و اهدای کتاب به مناطق محروم نیز 1741 عنوان کتاب بوده است.

وی گفت: فقط در سال 98 تعداد 129 پژوهشگر به این مرکز مراجعه کردند که 11 هزار و 15 برگ سند از ما گرفتند که این نشان دهنده میزان توجه به اسناد در استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط