جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
اغلب کتابخانه‌های عمومی شهرهای نیریز، استهبان و بختگان استیجاری‌ است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، وجود ساختمان‌های استیجاری را بزرگترین مشکل کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های نیریز، استهبان و بختگان استیجاری‌ دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روح‌الله منوچهری این مطلب را در دیدارِ فرهاد طهماسبی نماینده منتخب مردم سه شهرستان نیریز، استهبان و بختگان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس حضور یافته بود، مطرح کرد.

بررسی وضعیت و زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی این سه شهرستان، نیازها و مشکلات موجود و وضعیت پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها موضوع این دیدار بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این دیدار با اشاره به اینکه 12 کتابخانه عمومی در این 3 شهرستان به مردم خدمات ارائه می‌دهند، عنوان کرد: آمار شاخص‌های کتابخانه‌ای همچون عضویت، امانت و تعداد کتاب در شهرستان‌های نیریز و استهبان از میانگین استانی بالاتر است و این دو شهرستان از این نظر در شرایط مطلوب‌تری قرار دارند؛ هرچند که تا رسیدن به نقطه استاندارد فاصله زیادی داریم. همچنین فعالیت‌های خلاقانه و ترویجی بسیاری در کتابخانه‌های عمومی هر سه شهرستان برگزار می‌شود و عملکرد کتابداران در این زمینه مطلوب است.

منوچهری وجود ساختمان‌های استیجاری را بزرگترین مشکل کتابخانه‌های عمومی در این سه شهرستان دانست و گفت: دو کتابخانه عمومی در نی‌ریز، کتابخانه‌ عمومی آباده طشک بختگان، کتابخانه عمومی شهر ایج استهبان و کتابخانه عمومی روستای بنوان خیر در ساختمان‌های استجاری مستقر است. لذا بخش زیادی از هزینه‌های کتابخانه‌های عمومی که می‌تواند صرف توسعه فعالیت‌های کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها شود، بابت اجاره‌بها استفاده می‌شود؛ همچنین جابه‌جایی‌های مکرر کتابخانه‌ها، موجب کاهش اعضا می‌شود و این به زیان کتابخانه‌های عمومی شهرستان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تاکید بر اینکه ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه در اولویت برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دولت است، اضافه کرد: شهر قطرویه از شهرهای فاقد کتابخانه استان است. برای ساخت کتابخانه در این شهر با یک واحد صنعتی رایزنی شده و باید زمین مناسبی برای این کار اختصاص یابد.

منوچهری در ادامه با اشاره به اینکه در شهر مشکان زمین به کتابخانه عمومی واگذر شده است، گفت: لازم است مسئولان شهرستان برای ساخت کتابخانه مشکان ورود کنند تا مشکل استیجاری بودن این کتابخانه حل شود.

وی با اشاره به پروژه‌های کتابخانه‌ای در این سه شهرستان نیز یادآور شد، ساخت کتابخانه روستای بنوان خیر در مرحله پایانی است و با اتمام این پروژه، کتابخانه به ساختمان جدید منتقل می‌شود. همچنین کتابخانه خاتم‌الانبیای شهر رونیز که چندین سال در ساختمان اجاره‌ای بود با همت خیّر نیک‌اندیش و اهدای مکان کتابخانه، ساخت ساختمان جدید کتابخانه آغاز شده است. افزون بر این کتابخانه مرکزی نی‌ریز نیز در دست ساخت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی در این سه شهرستان را ضعیف عنوان کرد و گفت: اعتبارات نیم درصد تنها درآمد کتابخانه‌های عمومی است و لازم است که شهرداری‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

نماینده منتخب مردم سه شهرستان نیریز، استهبان و بختگان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با تصریح اینکه توجه به حوزه کتابخانه‌ها ضروری است، وعده پیگیری مشکلات حوزه کتابخانه‌ها در این سه شهرستان را مطرح کرد.

فرهاد طهماسبی بر نیاز مردم شهر قطرویه به کتابخانه عمومی تاکید کرد و گفت: تعیین زمین مناسب برای کتابخانه در شهر قطرویه پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها