جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
تاریخ صید و تجارت مروارید در خلیج فارس کتاب شد

کتاب «تاریخ صید و تجارت مروارید در خلیج فارس» نوشته غلامرضا زائری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، نویسنده کتاب «تاریخ صید و تجارت مروارید در خلیج فارس» با اشاره به هدف خود از نگارش و انتشار این کتاب گفت: هدف کتاب حاضر تجزیه و تحلیل اطلاعات تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی در زمینه صید مروارید در خلیج فارس است.

غلامرضا زائری ادامه داد: این پژوهش، تاریخچه صید مروارید در این منطقه را بر اساس قدیمی‌ترین منابع موجود، تا اواسط قرن بیستم میلادی مورد بازنگری قرار داده است.

وی افزود: در شرح روند اقتصادی صنعت صیادی، داده‌های مربوط به قرون هیجدهم تا بیستم میلادی به تفصیل تحلیل شده و میزان تأثیر آن بر سکونت انسان در این منطقه مشخص گشته است.

این نویسنده تصریح کرد: سپس یافته‌های باستان‌شناختی پیرامون صید مروارید از هزاره ششم پیش از میلاد به بعد ارزیابی شده و با اسناد تاریخی مقایسه می‌شوند.

زائری ادامه داد: آن‌گاه نتایج حاصل از بررسی‌های باستان‌شناسی در جزایر ابوظبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تغییرات ایجادشده در نحوه سکونت با نمودار خطی تاریخ صنعت مروارید مورد مقایسه قرار می‌گیرد.

کتاب «تاریخ صید و تجارت مروارید در خلیج فارس» یادآور شد: شکی نیست که اقتصاد این منطقه در قرون اخیر به‌طور قابل‌توجهی به تجارت و صید مروارید وابسته بوده است و این کالا تقاضای گسترده‌ای در بازار جهانی داشته است.

یادآوری می‌شود، غلامرضا زائری متولد 1354 ساکن کاکی و دانشجوی دکترای تاریخ که پیش از این کتاب‌های «کرانه جنوبی خلیج فارس در آستانه عصر مدرن»، «استعمار در خلیج فارس»، «جایگاه بحرین در دریانوردی و تجارت دریایی» و «جواهر و لئالی در تاریخ عمان شمالی» منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها