چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
«عهد و وصیت» مارگارت آتوود در تبریز

کتاب «عهد و وصیت» نوشته‌ «مارگارت آتوود» به‌همت انتشارات فروزش تبریز در بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، کتاب «عهد و وصیت» درواقع ادامه‌ کتاب «سرگذشت ‌ندیمه» و از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز در ماه‌های گذشته است. این کتاب با ترجمه‌ سیدعلیرضا نباتی و ویراستاری جعفر محرم‌پور توسط انتشارات فروزش به‌تازگی وارد بازار نشر ایران شده است.

داستان «سرگذشت ندیمه» در شهر کمبریج ایالت ماساچوست به‌دنبال ترور رییس جمهور انقلابی شکل می‌گیرد که تغییرات عظیمی را در این ایالت ایجاد می‌کند. انقلاب‌ توسط مسیحیان انجام می‌شود و سردمداران جنبش، دولتی به نام «گیلاد» ایجاد می‌کنند. در این حکومت تازه تاسیس قانون اساسی منحل می‌شود و فردیت افراد، به‌خصوص زنان، هیچ اهمیتی ندارد. مردم در خدمت دولت مورد ظلم و ستم‌ و تبعیض‌های جنسیتی قرار می‌گیرند و دین مسیحیت به‌عنوان دین قانونی کشور اعلام می‌شود. ازدواج مجدد، طلاق و بسیاری از تصمیمات فردی که حقوق شهروندی افراد است نیز از سوی دولت، بی‌قانونی به‌حساب می‌آید. در «گیلاد» افرادی که دست به اعتراض می‌زنند، گناهی مرتکب می‌شوند یا خطایی از آن‌‌ها سر می‌زند به مجازاتی سخت محکوم می‌شوند. آن‌ها را به مناطق آلوده که «کولونی» نام دارد ،می‌فرستند یا محکوم به اعدام می‌شوند. جنازه‌های گناه‌کاران را در قسمت‌های مختلفی از شهر آویزان می‌کنند تا درس عبرتی برای افراد جامعه باشد.

داستان کتاب «عهد و وصیت» نیز در راستای روایت جمهوری گیلاد با قبول این اصل که دنیای امروز هم دنیایی سرکوبگر است، نوشته شده است.

مارگارت آتوود، نویسنده بیش از پنجاه مجموعه كتاب داستانی، شعر و پژوهش مهم است. «چشم‌ گربه»، «عروس فریبكار»، «آلیاس گرس»، «آدمكش كور» و «سه‌گانه آدام دیوانه» ازجمله رمان‌هایی هستند كه به قلم این نویسنده منتشر شده‌اند.

همچنین كتاب كلاسیك سال 1985 او با عنوان «سرگذشت ندیمه» هم‌زمان با انتخاب دونالد ترامپ، زمانی كه مردم با پوشیدن لباس ندیمه‌ها به سمبل مقاومت در برابر قدرت‌زدایی از زنان تبدیل شدند، و نیز با شروع سریال‌های كانال 4 در سال 2017، كه برنده جوایز مختلف شد، دوباره به لیست پرفروش‌ترین كتاب‌ها برگشت.

آتوود برنده جایزه‌های مختلفی بوده است از قبیل جایزه بوكر، جایزه آرتور سی. كلارك برای تصویرسازی خدمت به جامعه، جایزه فرانتس كافكا، جایزه صلح نمایشگاه كتاب آلمان و جایزه مهم‌ترین دستاوردهای زندگی پن یو‌اس‌آ (PEN USA). وی در سال 2019 به خاطر «خدمت به ادبیات»، به جمع دریافت‌كنندگان نشان ستاره‌باران پیاده‌راه مشاهیر كانادا پیوست. آتوود همچنین سابقه‌ فعالیت در زمینه‌های كارتون، تصویرسازی، نویسندگی اشعار اپرا، نمایشنامه‌نویسی و خیمه‌شب‌بازی را دارد. مارگارت آتوود در كشور كانادا و در شهر تورنتو زندگی می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها