یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
آغاز عملیات بهسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به تاخیر در آغاز بهسازی کتابخانه دستغیب به دلیل شیوع بیماری کرونا، گفت: بهسازی این کتابخانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های لازم آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روح‌الله منوچهری امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به به‌سازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب، عنوان کرد: علی رغم اینکه در انتهای سال گذشته مراحل مناقصه و تعیین پیمانکار آن انجام شد، اما بیماری پیش‌بینی نشده کرونا و شیوع آن از ابتدای اسفندماه باعث شد که تحویل پروژه به پیمانکار و شروع عملیات اجرایی آن با وقفه مواجه شود.

وی اضافه کرد: برنامه بر این بود که عملیات بهسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی استان در نخستین روزهای معرفی شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران، در مراسمی با حضور مسئولان و فرهنگوارن شیراز آغاز شود که به دلیل شرایط به وجود آمده، محقق نشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از آغاز مراحل اجرایی این پروژه خبر داد و گفت: این پروژه در سال جاری به پیمانکار تحویل داده شد و بهسازی آن آغاز شده است. با شرایط موجود در کشور نیز به پیمانکار کتابخانه دستغیب درخصوص رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این پروژه تاکید شده است.

منوچهری با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که بهسازی این کتابخانه در سال 99 که همزمان با هفتاد سالگی این کتابخانه است، به اتمام برسد، عنوان کرد: نامشخص بودن شرایط بیماری کرونا و تداوم آن، زمان بندی بهسازی را از حالت پیش بینی خارج کرده و نمی‌توان زمان دقیقی برای اتمام کار در نظر گرفت. تلاش بر این است که به‌سازی این کتابخانه هرچه سریعتر به اتمام برسد تا قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز در ساختمان خود مستقر شود.

منوچهری هزینه بهسازی کتابخانه آیت الله شهید دستغیب شیراز را بیش از 30 میلیارد ریال دانست و گفت: هزینه اولیه این پروژه تامین شده و برنامه‌ریزی برای جذب مابقی اعتبارات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی یادآوری کرد: بهسازی این کتابخانه در بخش‌های تأسیسات، ابنیه و به‌روزرسانی و زیباسازی تجهیزات است. در این راستا به‌سازی بخش داخلی از جمله کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، بهبود سیستم برق‌کشی، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم اعلام حریق، زیباسازی نمای بیرونی با در نظرگرفتن موقعیت کتابخانه و... از جمله مراحل کار خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینکه بحران شیوع کرونا روند بسیاری از برنامه‌ها را تغییر داده است، گفت: پیگیری دو برنامه مهم کتابخانه‌های عمومی فارس، یعنی بهسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب و تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز متوقف نشده است؛ این دو پروژه از جمله تعهدات ما در حوزه پایتختی کتاب ایران است.

منوچهری همچنین عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی از ابتدای جدال کشور با بیماری کرونا به صورت فیزیکی تعطیل شده اما فعالیت‌های ترویجی خود را در فضای مجازی ادامه می‌دهند.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، کتابخانه‌های عمومی پایگاه مهم فرهنگی و اجتماعی کشور است و در حال حاضر که کشور در شرایط بحران است، کتابداران، علاوه بر مسئولیت اداری و شغلی، مسئولیتی اجتماعی دارند و آن هم تلاش برای تشویق به خانه نشینی مردم است. لازم است در این روزها برای اوقات فراعت مردم برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها