شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مشغول نوشتن «جهل و دانایی» هستم/گسترش فرهنگ واژگان تبری

جهانگیر نصری اشرفی، مردم‌شناس و فرهنگنامه نویس ایرانی این روزها مشغول نگارش کتاب «جهل و دانایی» است.

جهانگیر نصری اشرفی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پس از اتمام کار تالیف و انتشار «دانشنامه تبرستان و مازندران» فرصتی پیش آمد تا به کتاب‌های دیگر فکر کنم. هم‌اکنون مشغول نگارش کتابی با عنوان «جهل و دانایی» هستم که موضوعی نظری درباره اکنونیت است. ایده من در نگارش «جهل و دانایی» بر این استوار است که بسنجیم ما یعنی بشریت در کجای جهان و دنیا ایستاده‌ایم و به کجا داریم می‌رویم؟

مسئول پژوهشگاه فرهنگ خانه مازندران ادامه داد: «فرهنگ واژگان تبری: با همانندهای مازندرانی، استاربادی، گیلی، قصرانی» با سرپرستی من سال ۸۲ در پنج جلد منتشر شد و جایزه کتاب سال را نیز به خود اختصاص داد. ما هم اکنون مشغول گسترش این فرهنگ به ۱۰ مجلد هستیم. ۱۲۴ هزار مدخل به آن اضافه شده و مشغول ویرایش نهایی است.

این مردم شناس همچنین درباره مجموعه پژوهشی «موسیقی فلات ایران» که قرار بود سال‌ها پیش رنگ انتشار به خود بگیرد، گفت: از ابتدای دهه ۷۰ کار روی این مجموعه با حمایت موسسه فرهنگی هنری پارپیرار آغاز شد و تا سال ۱۳۸۹ این پژوهش پیش رفت. این پژوهش تخصصی بود و هزینه بسیاری داشت و موسسه حامی نتوانست دیگر کمک مالی بگیرد و کار متوقف شد، اما اکنون این پژوهش را با همکارانم شروعی دوباره داده‌ایم.

جهانگیر نصری اشرفی یکی از چهره‌های شاخص مردم‌شناسی، قوم‌شناسی و دانشنامه‌نویسی میان اهالی فرهنگ ایران است. او مسئول پژوهشگاه فرهنگ خانه مازندران و سرپرستی دانشنامه مازندران و تبرستان است.

«ققنوس: پیش‌خوانی‌ها، نوحه‌ها، گوشه‌ها و مرثیه‌ها در تعزیه‌ی نواحی ایران»، «گوسان پارسی: بررسی نقل‌های موسیقایی ایران»، «از آئین تا نمایش»، «فرهنگ شکار در مازندران»، «امیر پازواری از دیدگاه پژوهشگران و منتقدان»، «خنیا: بررسی موضوعات آئینی نمایشی و موسیقایی ایران»، «نمایش و موسیقی در ایران» و «بازی، متل و نمایش‌های مراسمی، آئینی، مذهبی» از جمله پژوهش‌های منتشر شده نصری اشرفی است.

همچنین بجز «فرهنگ واژگان تبری: با همانندهای مازندرانی، استاربادی، گیلی، قصرانی» و «دانشنامه مازندران و تبرستان» «وازیگاه: فرهنگ آئین، بازی، نمایش و سرگرمی‌های مردم ایران» نیز از دیگر فرهنگنامه‌هایی است که با سرپرستی نصری اشرفی رنگ انتشار به خود دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها