جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
آیت‌الله ابراهیم امینی مولف کتاب «دادگستر جهان» درگذشت

آیت‌الله ابراهیم امینی شامگاه امروز به دیار باقی شتافت. او در سال ۱۳۴۴ کتاب دادگستر جهان را نوشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیت‌الله ابراهیم امینی که از چند روز پیش در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری بود شامگاه امروز به دیار باقی شتافت.

آیت‌الله ابراهیم امینى در سال ۱۳۰۴ در نجف آباد در خانواده مذهبى و علاقه‏‌مند به اهل بیت دیده به جهان گشود. پدرش حسین نام داشت و پیشه‏‌اش کشاورزى بود و از محصول باغ شخصى خود، زندگى خانواده را تأمین می‌‏کرد. مادرش نیز خانه‏دار بود. پنج ساله بود که پدرش را از دست داد و تنها راه معیشت خانواده آنها، اجاره بهاى ملکى بود که داشتند.

از این رو زندگى آنها در آن روزگار به سختى مى‏گذشت. پدر و جدّ او از افراد متدین و خیر بودند و به فقیران و محرومان کمک می‌کردند. فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى آیت‌الله امینى فراوان است. از جمله می‌توان به سفرهاى تبلیغى او در مناطق مختلف کشور اشاره کرد. همچنین معظم له در بسیارى از سمینارهاى علمى داخل و خارج کشور حضور داشته و به ایراد سخن پرداخته است که برخى از آنان به چاپ رسیده است.

او در سال ۱۳۴۴ کتاب دادگستر جهان را نوشت. این کتاب در زمانى به چاپ رسید که حملات دشمن به مسأله مهدویت بسیار بود و بسیارى از جوانان مى‏خواستند با زندگى حجّت دوازدهم آشنا شوند.

بررسی‌ مسائل‌ کلی‌ امامت‌؛ همه‌ باید بدانند؛ بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها)؛ اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌؛ آموزش‌ دین‌ (۴ جلد)؛ آیین‌ همسرداری؛ آیین‌ تربیت‌؛ خودسازی؛
دروس‌، من‌ الثقافه‌ الاسلامیه‌؛ انتخاب‌ همسر؛ اسلام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌؛آشنایی‌ با مسائل‌ کلی اسلام‌؛ وحی‌ در ادیان‌ آسمانی‌؛ در کنفرانس‌ها؛تعلیمات‌ دینی‌ دوره‌ ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، الگوهای فضیلت‌ و خداشناسی برخی از تألیفات‌ آیت‌الله‌ امینی است.

فعالیت‌هاى مهم سیاسى آیت الله امینى از سال ۱۳۴۱ با شرکت در جلسه‌‏اى سرّى که مفاد آن اصلاح حوزه علمیه قم، تبلیغ اسلام، امر به معروف و نهى از منکر و سعى در اجراى احکام سیاسى، اجتماعى و اقتصادى اسلام بود، آغاز شد. این جلسه بعدها به تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منجر شد. آیت‌الله امینى یکى از اعضاى فعال آن در پیش و پس از انقلاب اسلامى بوده است.

او در مسأله بازداشت امام(ره)و تبعید او به نجف و ترکیه، رابط میان امام(ره) و برخى از علما بود که به دلیل اینگونه فعالیت‌ها مورد تعقیب واقع شد. او در دوران حضور امام(ره)در پاریس به دیدار او رفت و از یازده نفرى بود که پس از ارتحال آیت‌الله حکیم، اعلامیه مرجعیت امام خمینى(ره)را امضا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها